Læserbrev: Regionen ofrer en hel faggruppe

Social- og sundhedsassistenter på tålt ophold?!

På seneste regionsrådsmøde blev der spurgt ind til det faktum, at personalesammensætningen ændrer sig. Antallet af social-og sundhedsassistenter falder samtidig med at antallet af sygeplejersker stiger.

Social- og sundhedsassistenterne har været en del af det nordjyske sygehusvæsen i mange år. De har bidraget til den positive vækst og øgede effektivisering der er sket. De har med baggrund i deres uddannelse (3 år og 3 måneder.) med høj faglighed givet deres bidrag til udviklingen på sygehusene i Region Nordjylland.

Når Regionsrådsformand Ulla Astman begrunder ændringerne i personalesammensætningen med ”… der jo har været en periode, hvor det var svært at skaffe sygeplejersker. Det gav flere opgaver til social- og sundhedsassistenter” (Nordjyske 30. maj 13), så er det da en nedgørelse af en hel faggruppe, der nærmer sig det fornærmende og usmagelige. Autoriserede social-og sundhedsassistenter kan dermed konstatere, at de var på tålt ophold, men nu er det slut. Der er åbenbart nogen som Ulla Astman og regionen hellere vil lege med! Tak for hjælpen og ud af min butik!

Der findes ingen saglige begrundelser for regionens plan. Social- og sundhedsassistenterne har udført deres job til alles tilfredshed. Jeg kan kun finde én forklaring: Ulla Astman og det øvrige regionsråd har lyttet ensidigt til sygeplejeledelserne. Og sygeplejeledelserne har været én-øjet i deres tilgang til hvilke faggruppe der skal anvendes i fremtiden.

Jeg synes, at Ulla Astman og resten af regionsrådet skal genoverveje deres tilgang til social- og sundhedsassistenter. De skal gøre sig den ulejlighed, at sætte sig ind i hvilke kompetencer og muligheder, der er for at anvende social- og sundhedsassistenter.