Kvinde holder dartskive
På FOAs stand kan alle unge kvit og frit spille dart og samtidig donere præmien til et godt formål - børn udsat for overgreb.

Spil dart og donér penge til Børnehus Nord

Fredag 20. september indtager FOA og en lang række fagforeninger Hovedbiblioteket i Aalborg. Her kan man deltage i et hav af konkurrencer og blive klogere på det at være medlem af en fagforening. På FOAs stand kan alle unge kvit og frit spille dart og samtidig donere præmien til et godt formål.

FOA har besluttet at HELE beløbet fra dagens konkurrence går til børn udsat for overgreb. Udsigten til en donation glæder Ulla Penning, som er daglig leder af Børnehus Nord. Ekstra penge kan betyde, at der bliver råd til ”flødeskummet” - det der ellers ikke ville være råd til! Lige nu er fjernsyn og PlayStation på ønskesedlen, så børnene kan fordrive ventetiden med at slappe af.

Fredag kl. 17.30 mødes FOAs Kristian Gaardsøe og leder af Børnehus Nord Ulla Penning for at modtage den samlede præmie. Donationen går ubeskåret til børn i Børnehus Nord, som ligger i Aalborg. Husets opgave er, at hjælpe børn og unge, der har været udsat for vold og seksuelle overgreb (eller hvor der er mistanke om) og deres familier. Børnehuset er en del af regeringens overgrebspakke, der etablerer et børnehus i hver region.

Børnehus Nords rolle
I børnehuset tilknyttes fast personale, der er særligt kvalificerede til at håndtere sager om overgreb - bl.a. psykolog og socialrådgiver. Herudover samarbejder Børnehus Nord med de sociale myndigheder, politi og sundhedsvæsen. Børnehuse er bl.a. kendt fra de øvrige skandinaviske lande, hvor alle indsatser koordineres og samles ét sted. Det betyder, at børnene ikke længere skal sendes rundt til flere forskellige steder. Når en kommune i regionen får kendskab til et barn eller en ung som udsættes for et overgreb, forpligtes kommunen til at benytte Børnehuset. Her vil barnet eller den unges forhold blive undersøgt og den unge kan samtidig modtage psykologbehandling og krisestøtte, hvor det er nødvendigt.

Mød op til fredagsbar og bliv klogere på din fagforening og donér penge til et godt formål!

Vel mødt siger FOA Aalborgs unge og formand Kristian Gaardsøe

PS. Anne Kejser & Skovmand styrer slagets gang og fra Kl. 18.00 - trykker Live DJ Claus Høyer den af