Jan Jensen - FOA Aalborgs sektorformand i Social- og sundhedssektoren.

Aalborg: FOA følger massefyringer tæt

Aalborg Kommune har meldt ud, at de med udgangen af 2014 vil nedlægge et stort antal stillinger i hjemmeplejens fritvalgs-område.

Kommunen forudser, at der bliver et mindre behov for pleje af de ældre i eget hjem. ’Projekt træning før pleje’ skulle mindske behovet for hjælp - ligesom de forudser, at flere ældre flytter på plejehjem. Endnu har kommunen dog ikke udleveret de tal, som de baserer deres beslutning på. Sektorformand Jan Jensen frygter, at kommunen reducerer mere i antallet af stillinger end i antallet af opgaver - og at de ansatte, der er tilbage, derfor kommer til at løbe stærkere.

FOA med i forhandlinger
Jan Jensen fortæller, at FOA Aalborg og FOAs fællestillidsrepræsentanter deltager i forhandlinger med kommunen. – Vi forhandler med Aalborg Kommune om hvordan processen skal forløbe. Vores fornemmeste opgave som fagforening er, at arbejde for at så få som muligt bliver opsagt. Han forsikrer, at FOA Aalborg tager hånd om alle de meldinger kommunen kommer med. Derudover har FOA bedt kommunen om dokumentation for den påståede virkning af ’træning før pleje’ samt de øvrige budgetter og prognoser, der ligger til grund for beslutningen om massefyringer. Når FOA Aalborg har modtaget alle tal fra kommunen, vil FOAs forbund regne tallene efter.
Jan Jensen har desuden opfordret kommunen til at planlægge sig ud af udfordringerne og undersøge alle tænkelige muligheder. Eksempelvis er der penge at spare, hvis man formindsker forbruget at timer hos vikarbureauer.

Tidshorisont, opskoling og omplacering
Når der er et billede af hvem der kommer i spil til en fratrædelse, vil FOA Aalborg arbejde for at sikre dem i fremtiden. – Det er vigtigt, at de der ønsker det får mulighed for opkvalificering, uddannelse, opskoling eller omplacering, understreger sektorformand Jan Jensen.

Forhandlingerne mellem FOA Aalborg, Aalborg Kommune og de øvrige parter kommer formodentlig til at løbe i maj måned. Endnu er det uvist, hvornår kommunen vil være klar til at meddele de påtænkte opsigelser. Alle berørte medlemmer vil være omfattet at forvaltningsretsloven, som eksempelvis sikrer retten til at gøre indsigelse.

Er du usikker?
Skulle der være medlemmer som er usikre på situationen henviser sektorformanden i Social- og sundhedssektoren til at kontakte de tillidsvalgte eller alternativt de fagligt ansatte i FOA Aalborg.