I Region Nordjylland arbejder de 11 kommunerne med en løsning på en til fire enheder.

Beredskabet under voldsom forandring

Ny pjece: Din brandmand - vores sikkerhed (hent den her på siden)

I de kommende år kommer det danske beredskab under voldsom forandring.

Senest den 1. januar 2016 skal kommunerne etablere cirka 20 fælles beredskabsenheder som erstatning for de nuværende 87 beredskaber. I Region Nordjylland arbejder de 11 kommunerne med en løsning på en til fire enheder.

Forandringerne kommer fordi man ønsker at lave administrative besparelser. Endnu kender man ikke konsekvenserne af de besparelser, og læser du FOAs pjece, vil du se forslag til det fremtidige beredskab.

Information til beslutningstagere
Pjecen er sendt til kommunale beslutningstagere i alle landets kommuner, og i FOA Aalborg håber vi, at den vil blive læst. Her kan man blive klogere på, hvad der skal til for at sikre et robust og professionelt beredskab i fremtiden. Pjecen er blevet til i samarbejde med professionelle fuldtidsbrandfolk og de folk, der til dagligt bemander beredskaberne. Dem, der præcis ved, hvor skoen trykker og ved, hvad der skal til for at sikre borgernes tryghed – også når katastrofen rammer.

Sikkerhed og tryghed for alle
Beredskabet skal sikre hensynet til borgernes sikkerhed og tryghed, men også hensynet til de brandmænd, der skal løse opgaverne. Det fordrer, at politikerne finder en løsning der gør, at redningsberedskabet også kan løse fremtidens opgaver. Det drejer sig bl.a. om beredskab, brandsyn, brandteknisk byggesagsbehandling, risikovurderinger med mere.

Reiner Burgwald, sektorformand i Forbundet og Peter Ottosen, sektorformand i FOA Aalborg har besøgt Kommune Kontakt Rådet (KKR) i Region Nordjylland. Formand Mogens Gade og næstformand Arne Boelt fra KKR deltog begge i mødet, og her udvekslede de synspunkter om beredskabet. Til mødet blev der rettet en kritik mod Staten, som laver besparelser på beredskabet, uden at kende den fremtidige struktur.

Hent pjecen "Din brandmand - vores sikkerhed"