Figurer og talebobler
FOA Aalborg modtager også gerne dit debatindlæg.

Debat: Teknisk service personale klar til ”ny folkeskole”

Sommerferien nærmer sig, de lysere tider ligger på lur som en af de mærkbare milepæle når endnu et hold elever forlader en integreret del af starten på et langt liv, nemlig folkeskolen. Sommerferien er ikke bare god og rar, den er stadig et højdepunkt, i den danske kultur.

Denne sommer bliver dog for nogle helt anderledes. De danske folkeskoler står overfor en ny tid, en ny hverdag som vil gøre skolen til en naturlig platform for en stor del af børn og unges dag, vidensdeling, inddragelse og stedet hvor dagen starter, indtil eventuelle fritidsinteresserne overtager hen af eftermiddagen. Folkeskolen er stedet hvor lærdom, viden og samspil har hjemmebane, og den placering skal den blive ved med at have. Sådan beskrives den moderne folkeskole, det er både ambitiøst og offensivt overfor igen at sikre Danmarks unge det bedste udgangspunkt på uddannelsesfronten.

Historisk set har der været skrevet utrolig mange og lange bøger om hvordan lærdom bedst muligt formidles og modtages, det er naturligt også det skolen i sin brede forstand, er til for.

Debatten omkring den nye folkeskole reform har bølget frem og tilbage, endda så meget at det efterhånden er svært at finde ud af hvem der mener hvad.
På den ene side står alle de dygtige lærere og pædagoger, viceskoleledere og skoleledere, og på den anden side står eleverne med forældre, men mellem de to grupper befinder det tekni-ske service personale sig, det tæller både tekniske personale samt rengøringsservice, under én bare kaldet TAP (Teknisk Administrativt Personale).

I TAP, er der kontinuerligt udvikling. Forventningen til det tekniske team er overblik og koordi-nation omkring det praktiske, der dagligt foregår på skolerne.

Derfor er det vigtigt, at det tekniske personale også fremadrettet bliver en medspiller.

Hverdagen i TAP består af mange forskellige opgaver, både lavpraktiske men også mere visionære planer der både rækker 2 og 10 år ud i fremtiden. Eksempelvis så står rengøringsassistenterne i vid udstrækning selv for at planlægge deres arbejde som selvstyrende gruppe, hvilket har flere forskellige positive udmøntninger i hverdagen.
Et andet eksempel på at TAP også beror på fornuft og ansvarlighed er at afklaringen omkring efteruddannelse behandles oprigtigt af sektoren selv, bevidstheden deraf tages alvorligt.
Helt tredje er spørgsmålet om optimering og vedligeholdelse af bygningsmassen, som også er en opgave det tekniske personale varetager.

Kort sagt, så bliver den her sommerferie fælles for flere, noget at se frem til.