Formand i FOA Aalborg, Kristian Gaardsøe og adm. direktør i MUNK Energy A/S, Andreas Nyeboe Munk på taget for at inspicere det nye solcelleanlæg.
Formand i FOA Aalborg, Kristian Gaardsøe og direktør i MUNK Energy A/S, Andreas Nyeboe Munk på taget for at inspicere det nye solcelleanlæg.

FOA Aalborg først med solenergi

Fagforeningen FOA Aalborg har som den første i FOA fået et solcelleanlæg på taget hen over julen. Nu skal der spares penge på strøm.

Anlægget består af 110 paneler og der er tale om et 22 kWp stort solcelle-anlæg på taget. Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det – men anlægget kan ved hjælp af solens stråler spare FOA Aalborg for ca. 40.000 kroner i strøm årligt.

Bestyrelsens beslutning om at etablere et solcelle-anlæg er sidste led i en samlet miljøplan, hvor fagforeningen over tid har gennemgået alle bygninger og gennemført tiltag, der kan spare energi. Der har nemlig været et stort energiforbrug i huset – forbavsende stort, da det blev gennemgået og analyseret. Det skyldes, at der er et forholdsvist stort areal, fordelt på flere bygninger, og at der dagen igennem er tændt for computere, printere, kopimaskiner og lamper i mange kursuslokaler, møderum osv. I første omgang blev der skifte til energivenlige lamper og energispare-pærer og det har givet gode besparelser.

Lokal leverandør af solenergi
Allerede for et par år siden fik Kristian Gaardsøe øje på mulighederne i solceller.
- Men så kom alle de nye regler omkring solceller, og vi lagde vores planer i skuffen et stykke tid. Da der så kom ro omkring reglerne igen, fik vi forbindelse med MUNK Energy, der en landsdækkende leverandør med hovedkvarter i Aalborg. Firmaet har stor erfaring og kompetencer på solcelle-området og arbejder sammen med AAU. Solceller er en god, lukrativ investering, fordi man kan spare på den strøm man selv bruger og derved opnå en givtig prisbesparelse pr. produceret kWh. Sammen med MUNK Energy handlede vi hurtigt og planlagde montage af anlægget inden årets udgang, så vi hurtigt kan komme i gang med at producere strøm selv, siger Kristian Gaardsøe. Fra beslutningen blev taget, til solcelleanlægget nu er færdig-monteret på taget, gik der ca. en måned. I mellemtiden havde MUNK Energy analyseret husets strømforbrug, tagets dimensioner osv. for at sikre, at anlægget er optimalt i størrelse og ydeevne. Nu ved årets begyndelse, kan de 12.500 medlemmer af FOA - og ikke mindst husets 50 ansatte - glæde sig over, at de er miljøbevidste, når de tænder lyset i huset, tager fotokopier til et møde osv.

Se solcellerne fra motorvejen
- Vi er selvfølgelig glade for, at den lokale FOA afdeling valgte os som leverandør af solceller til opgaven. Vi kan bruge anlægget lidt som udstillingsvindue, for man kan nemlig se det til højre, når man kører af motorvejen og fortsætter ud af Østre Allé, udtaler indehaver af MUNK Energy, Andreas Nyeboe Munk. Han fortæller, at det har været en ukompliceret opgave at montere solceller på FOA Aalborgs tag, fordi taget er fladt og beklædt med tagpap, hvilket er et optimalt grundlag for paneler og beslag.

- Vi har i samarbejde med FOA valgt at montere solcellerne på den nordlige fløj, bl.a. fordi der er et teknikrum i kælderen under, og solindfaldet på denne del af bygningen er optimalt. Anlægget er dimensioneret så nøje tilpasset strømforbruget i bygningerne, at FOA kan bruge al den strøm, de producerer selv, slutter Andreas Nyeboe Munk. Selve montagen er foretaget af MUNK Energys samarbejdspartner i Aalborg - nemlig KT Elektric.

- Vi er den første FOA afdeling med solceller på taget, og det er vi selvfølgelig stolte af. Én ting er det økonomiske aspekt i strømbesparelserne, der er til at tage at føle på. Vi er jo nordjyder, og nordjyder smider ikke om sig med penge. Men et andet aspekt er miljøhensynet. Vores bestyrelse har været meget opsatte på projektet, de har nemlig en klar holdning til, at vi i FOA Aalborg skal være så miljøbevidste som overhovedet muligt, slutter Kristian Gaardsøe.