Fratrædelsesgodtgørelse til 60+ årige

I henhold til funktionærlovens paragraf 2a har ansatte, der opsiges, ret til henholdsvis en, to eller tre måneders løn i fratrædelsesgodtgørelse. Det gælder for dig som har været ansat i 12, 15 eller 18 år. Formålet med bestemmelsen er at mildne overgangen til anden beskæftigelse for ansatte med en lang anciennitet.  Er du fyldt 60 år, kan du midlertidig ikke få udbetalt fratrædelsesgodtgørelse. Begrundelsen er, at du som ansat har ret til alderspension.

Det har medført, at arbejdsgiverne ikke har villet udbetale fratrædelsesgodtgørelse i en del sager. En lang række medarbejdere har dog ønsket at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, selvom de var fyldt 60 år.

Spørgsmålet var derfor, om arbejdsgiverne kunne nægte at betale fratrædelsesgodtgørelse til medarbejdere, der stadig ønsker at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet efter de er fyldt 60 år.

Dom om fratrædelsesgodtgørelse
Fredag den 17. januar 2014 afsagde Højesteret dom i spørgsmålet om fratrædelsesgodtgørelse. Resultatet i dommen blev, at 60+ årige har ret til udbetaling af fratrædelsesgodtgørelse, på betingelse af at de ønsker at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Spørgsmålet er dernæst, hvornår en medarbejder kan anses for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og dermed reelt have givet afkald på alderspension. Højesteret ønskede dog ikke at tage specifik stilling til, om medarbejderne var berettiget til fratrædelsesgodtgørelse i de enkelte sager. Højesteret henviste til, at det tvivlsspørgsmål må afklares ved ny retssag.

FOA arbejder på retningslinjer
Juristerne i FOA – Fag og Arbejde i overenskomstafdelingen er nu ved at klarlægge de nærmere retningslinjer og vurdere sagernes betydning i forhold til eksisterende og fremtidige sager. FOA Aalborg venter på en tilbagemelding, inden der tages hånd om fratrædelsesgodtgørelser for medlemmer i Aalborg.