Mange under uddannelse i Servicesektoren

Årsberetning fra Servicesektoren

Alsidig række af opgaver i sektoren
Ja så er der atter gået et år og set i bakspejlet har det været et meget begivenhedsrigt år. Det har handlet om uddannelse, jobrotation, seniorjob, løntilskud, nyttejob, fleksjob, opsigelser, ansættelser, ny næstformand i sektoren og ny næstformand i den centrale sektor. Dertil kommer lønforhandlinger, budget og udvikling i kommuner, kommunal og regions valg, sektorbestyrelsesmøder, lokalaftaler, overenskomster, forhåndsaftaler, udbud i forsvaret, personsager og sidst men ikke mindst fremtiden. Det er kun et udpluk af hvad der er sket i servicesektoren i det forgangne år.

Sektorens medlemmer under uddannelse
I 2013 var det en stor fornøjelse at arbejde med uddannelse. Vi har fået uddannet fire serviceassistenter, en rengøringstekniker samt 15 ejendomsteknikkere, hvoraf de 11 var et hold samlet fra kommunale skoler i Aalborg Kommune. Det er godt at se, at så mange af FOAs medlemmer ønsker uddannelse. Tidligere var undskyldningen for at undgå uddannelse, at alderen talte imod eller også turde den enkelte ikke. Heldigvis ser det ud til at være fortid. Der er også andre uddannelser indenfor miljø og energi samt sund kost der er attraktive. Især i Vesthimmerlands Kommune har mange pedeller gennemført uddannelse indenfor energi og miljø.

Jobrotation får ledige i job
Mange af uddannelserne har været forløb med jobrotation, hvor en ledig fik et års vikariat for en fastansat. Det var tilfældet for uddannelsen til ejendomsservicetekniker og serviceassistent. Jobrotation betød varig ansættelse for fire af vikarerne og det var en af succeshistorierne i 2013. Andre steder har det været jobrotation, uden direkte ansættelse, men hvor kommune og jobcenter i fællesskab har udarbejdet en time bank, så der kan oprettes job efter behov. De nye regler betyder desværre, at det kun er i skoleperioden, der er mulighed for at få jobrotations ydelse. Uanset hvad, så vil sektoren arbejde for at medlemmerne får flere muligheder for uddannelse.

Tilskudsjob i sektoren
Tilgangen af seniorjob var stor i 2013 og særligt i vores sektor. Der har været lønforhandlinger for at sikre, at de i seniorjob får samme løn som på området i øvrigt. FOAs medlemmer i sektoren fik i 2013 en del nye kolleger i seniorjob. En del har haft svært ved at acceptere, at de nye kolleger fik særdeles gode vilkår. Nogle i seniorjob har aftaler otte år frem i tiden, og det er vilkår som ellers er svært at opnå. Der er tale om aftaler, som nogle steder er bedre end hos medlemmer med en kontrakt. Aftalen om seniorjob er sat på standby, men i 2014 forventer vi, at der bliver oprettet flere nyttejob med løn på 60 procent af dagpengene i stedet for løn efter overenskomsten.

Sektorens tidligere udfordring – løntilskud, stoppede helt i 2014, men vi forventer at se en øgning i antallet af den jobtype. Fleksjobbet var næsten stoppet efter årsskiftet 2012-2013 og de nye regler betød, at der kun blev etableret 2-3 fleksjob i servicesektoren. Et nyttejob er en ny type ekstraordinær ansættelse hvor den ansatte arbejder for dagpengene men i færre timer.

Opsigelser og ekstraordinært ansatte
Vi har desværre også oplevet, at medlemmer er kommet med en opsigelse, nogle på grund af besparelser eller personsager. Heldigvis er der ikke mange som har forladt jobbet i vores sektor og de er ikke blevet skubbet ud af ekstra ordinært ansatte.
Der har ikke været mange lønforhandlinger, men nogle steder blev det en realitet. I Vesthimmerlands Kommune blev der bevilliget en pose penge til uddeling, også i Aalborg Kommune har der været lidt at komme efter. Men de store penge er ikke eksisterende i lønstigninger. Der er blevet rettet i nogle af vores forhånds aftaler - mere på indholdet end på beløbene.
Det gælder også om at følge med de kommunale budgetter, så vi har en lille chance for at vide hvor der er risiko for at besparelser eller organisatoriske ændringer. Vi kan slå fast, at der er kommet nogle ændringer i kommunerne efter kommunalvalget. Kommune- og regionsvalget gav også plads til nye personer i byråd og regionsråd, og der skal selvfølgelig lyde et tillykke til Thomas Hav, som blev valgt ind i regionen.
Desværre kommer vi til at se udbud ramme vores sektor, forsvaret har udliciteret køkkenerne ved forsvaret i Jylland, så det fremover er ISS som står for driften. Det har været en kedelig sag og vi kender ikke fremtiden, men vi ved, at ISS var 20 procent billigere end de øvrige som bød på opgaven.

Faglighed og den kommende overenskomst
Det har været et år hvor oplevelsen af fagligheden er blevet fremmet og håbet er selvfølgelig at det forsætter. Klubberne yder en stor indsats og dialogen mellem sektoren og klubberne opleves positiv. Nu er udfordringen, at synliggøre indsatsen, så andre kan få inspiration til samme indsats.

Overenskomsten bliver snart skudt i gang, så skal vi igen opstille krav, der helst ikke må koste noget. Det er en udfordring som sektoren er i tvivl om fortsætter. Vi må forsøge at se lyst på fremtiden også selvom der vil komme ændringer mange steder. Lad os i fællesskab blive en del af fremtiden og gøre vores indflydelse gældende.

FOA centralt
I den centrale sektor for teknik og service tog vi afsked med næstformand Kurt Bentsen, der blev afløst af Jan Nonbo fra Århus. Jeg fik lov til at fortsætte i den centrale sektor for teknik og service, men til gengæld sagde kongressen nej til at jeg kunne vælges til den centrale sektor for kost- og service, da jeg ikke er ”født” ind i den. Til gengæld kan vi glæde over, at Mette Rask Mortensen er valgt som suppleant til den centrale sektor for kost og service.

Medlemsorganiseringen
Sektoren har haft tilgang af medlemmer, men desværre er der flere som har forladt FOA. Heldigvis har de ikke forladt FOA til fordel for en gul organisation, men af andre årsager som eksempelvis stillingsskifte, pension eller ved dødsfald. Til trods for en stor indsats fra de tillidsvalgte har vi tilbagegang i medlemstallet. Jeg vil ikke fortabe mig i nedgangen, men vælger at se fremad og forsætte indsatsen med at fastholde nuværende medlemmer og tiltrække de som endnu ikke er organiserede.

Servicesektoren har generalforsamling 19. marts 2014 i FOA Aalborg.

Tilmeld dig generalforsamling

Peter Ottosen, sektorformand i Servicesektoren