Nemmere vej til jobs i skolen

Ny aftale giver pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i skolen arbejdstidsregler på linje med pædagoger.

FOA har indgået en ny arbejdstidsaftale med Kommunernes Landsforening for pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i folkeskolen og i skolefritidsordninger.

Aftalen er vedtaget på et ekstraordinært faggruppemøde og den træder i kraft 1. august 2014. FOA Aalborgs sektorformand Jytte Christensen vurderer, at aftalen vil gøre det nemmere for de faggrupper at få arbejde i skolen. I forbindelse med folkeskolereformen skal der ansættes medarbejdere til understøttende undervisning og i den forbindelse kan aftalen få en afgørende betydning.

Pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter får nu samme arbejdstidsregler som pædagoger i skolen. Det giver en væsentlig bedre mulighed for, at vi kan sikre beskæftigelse i skolen for vores medlemmer, når reformen træder i kraft.

Bedre betaling for weekend, koloni og lejrskole
Hidtil har der været en forberedelsesfaktor for arbejde i børnehavneklasser og indskoling, hvor hver time i klassen blev honoreret med 1,1 time. Den faktor falder bort med den nye aftale.

Til gengæld vil der være en væsentligt bedre betaling for at arbejde i weekender, på kolonier og lejrskoler.

Underskrevet forhandlingsprotokol