Ni afslag på uddannelse trods de rette kvalifikationer

Sendt til Nordjyske 23. oktober 2014

Et af FOAs ihærdige medlemmer har siden 2010 kæmpet hårdt for at få et job. Hun røg ud af dagpengesystemet, og har kæmpet hårdt for at få en faglært uddannelse, så det kunne give hende bedre muligheder for at få et job. Problemet er, at hun efter ni ansøgninger til samme uddannelse, endnu ikke er kommet ind på drømmestudiet. Mange siger, at uddannelse er vejen frem, men er den vej mulig for alle?

Kvalificerende erfaring og CV-kursus
Medlemmet er først i fyrrerne, og hun har gjort alt det, man anbefaler ledige. Hun har søgt ind på den Pædagogiske Assistent Uddannelse ni gange og har undervejs tilegnet sig ét års kvalificerende erfaring via job i løntilskud. Medlemmet har været på CV-kursus, så ansøgningerne, som hun sender nu, er mere målrettede det enkelte job.

Udover henvendelse til FOA Aalborg har medlemmet efter hvert afslag kontaktet SOSU skolen og kommunen. Hun ønskede at vide, hvorfor hun endnu ikke er kvalificeret til at komme ind på uddannelsen. Det var vigtigt for hende at vide, hvad der kunne øge chancerne for et ja. Hun fik den besked, at hun kunne deltage i relevante kurser eller få konkret erfaring på cv’et. Det fik medlemmet, men det har endnu ikke gjort en forskel.

Førstegangsansøgere har fortrinsret til uddannelse
Medlemmet har fået den besked fra Aalborg Kommune, at førstegangsansøgere kommer forrest i bunken. Den undrer FOA Aalborgs næstformand Pia Pedersen at de, som har søgt tidligere, kommer nederst i bunken: ”At komme bagerst i køen giver ikke ansøgerne håb om at få en kompetencegivende uddannelse, når man allerede har søgt én eller flere gange,” siger Pia Pedersen.

Den kommentar bakkes op af Per Clausen som siger:

Det er helt grotesk, at en kvalificeret ansøger efter ni ansøgninger ikke kan få adgang til PAU-uddannelsen, og jeg kan bestemt ikke forstå, hvorfor førstegangsansøgere skal have fortrinsret til en uddannelse. Jeg vil tage det op med byrådet, for vi kan ikke have sådan nogle diskriminerende regler i Aalborg Kommune, her skal alle ansøgere vurderes på samme måde, ud fra erfaring og kompetence.”

Svært at blive ansat, når kun faglærte efterspørges
Medlemmet føler sig aldersdiskrimineret, selvom hun endnu ikke er 45 år. Hun ser helt unge komme ind uden erfaring, og derfor er det nedslående at få afslag efter afslag. Hun hører hele tiden, at hun skal være faglært for at få et job, men det er svært, når den mulighed ikke er ligetil.

FOA Aalborgs næstformand beklager, at FOA-medlemmet efter så mange ansøgninger ikke kan komme ind på drømmeuddannelsen. Medlemmet har på papiret de kvalifikationer, der skal til, og derfor kan det undre, at hun endnu ikke har fået adgang til uddannelsen.

Udover at søge ind på PAU-uddannelsen har medlemmet søgt cirka fire jobs om ugen siden 2010. Hun fortæller, at der oftest er 300, der søger jobbet som pædagogmedhjælper eller de andre stillinger, hun søger.

Etablér ekstra uddannelsespladser siger EL
FOA Aalborg arbejder hårdt på at åbne døre for medlemmer, der har udfordringer med at avancere fra ufaglært til faglært. ”Politikere og meningsdannere siger, at uddannelse er vejen frem. Det mener vi også, men hvad skal FOA-medlemmer gøre, der får det ene afslag efter det andet?,” spørger næstformand Pia Pedersen.

FOA Aalborg har spurgt Per Clausen og han siger:

Hvis det står til os i Enhedslisten, så etablerer vi ekstra uddannelsespladser til dem, der er faldet ud af dagpengesystemet. Vi er nødt til at hjælpe de mennesker, der er faldet ud af dagpengesystemet – det er altså ikke deres skyld, at der mangler arbejdspladser eller at regeringen ikke er villig til at forlænge dagpengeperioden. Så hvis vi ikke kan tilbyde dem et job, skal vi tilbyde dem en uddannelsesplads.” siger Per Clausen.

Serviceassistent - måske tættere på fast arbejde?
Medlemmet er i mellemtiden kommet ind på serviceassistentuddannelsen og går alt, som det skal, er hun færdig næste sommer. Uddannelsen ser hun som et springbræt for at komme videre. Indimellem har andre foreslået hende at læse til pædagog, men det har hun ikke mod på, da det er en rum tid siden, at hun sidst gik i skole.

Hun indrømmer blankt, at serviceassistentuddannelsen er en nødløsning. Målet med den uddannelse, er at få papir på nogle kvalifikationer, og at komme et skridt tættere på fast arbejde. Hun er godt tilfreds med uddannelsen, men har stadig en drøm om at komme til at arbejde med børn via den pædagogiske assistentuddannelse.

Undervejs har medlemmet været forsørget via forskellige ordninger:

1. To år på dagpenge (I dagpengeperioden har medlemmet sammenlagt været i ét års aktivering)
  2. Et år på uddannelsesydelse
  3. Et år på arbejdsmarkedsydelse indtil sommeren 2014.
  4. Pt. på SU og under uddannelse til serviceassistent