Øget indsats for fagligheden i Social- og sundhedssektoren

Årsberetning fra Social- og sundhedssektoren

Fælles mål for fagligheden
Tilbage i april 2013 holdt social- og sundhedssektorbestyrelserne i Nordjylland fælles bestyrelseskonference med det formål at sætte fagligheden for vores faggrupper på dagsordenen. Vi arbejder fortsat med nogle af de mål, vi blev enige om på konferencen. Sektoren har blandt andet bedt tillidsrepræsentantnetværkene i både kommunalt og regionalt regi diskutere faglighed. Vi har spurgt efter deres syn på, hvilke opgaver, der skal løses i fremtiden og hvilke kompetencer de tror, der er brug for. Alt sammen i et forsøg på at være på forkant med udviklingen og indsatsen for at bevare spændende og udfordrende arbejdspladser for sektorens medlemmer. En slags faglighedens 2020-plan.
Konferencen satte også mål for, at vi som Social- og sundhedssektor skulle arbejde på tættere og mere kontinuerlige kontakter til politikerne i både byråd og regionsråd. Et sidste fælles mål var at arbejde for, at flere social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter ansættes som undervisere på SOSU Nord.

Konflikt gav skæv start for elever
Konflikten på underviserområdet i forbindelse med fornyelsen af overenskomsten 2013 i foråret, gav en del udfordringer. FOA var ikke direkte indblandet i konflikten, det var derimod underviserne på SOSU Nord. Det betød en noget ”skæv” start for en del elever. Frem for at starte på skolen, blev de sendt direkte i praktik. Det gav hektisk aktivitet hos både skole, arbejdsgiver og FOA, men vi kom igennem og når vi ser tilbage, er det lykkedes at få startet elevernes uddannelsesforløb uden alvorlige konsekvenser.

Ekstraordinære må ikke fortrænge ordinært ansatte
Social- og sundhedssektoren har i det forløbne år igen oplevet, at kolleger opsiges både i region og kommuner, med baggrund i det, der betegnes ”økonomiske tilpasninger”. Et begreb som i virkeligheden dækker over besparelser og nedskæringer. De nedskæringer skal ses i lyset af den fortsatte anvendelse af ekstraordinært ansatte. Sektoren har derfor besluttet, at hver gang der kommer en opsigelse med baggrund i økonomiske tilpasninger, sender vi besked til Jobcentret om, at der i de kommende 12 måneder ikke kan anvises ekstraordinært ansatte til arbejdspladsen. Naturligvis med henblik på at undgå misbrug og fortrængning af ordinært ansatte. Initiativet har størst effekt i Aalborg Kommune. Her har FOA indgået en aftale med kommunen, der regulerer området. Forandringer og nedskæringer i region og kom¬muner har heldigvis ikke direkte afsmittende virkning på medlemstallet. Pr. 31. marts 2013 var der således registreret 6.538 medlemmer af Social- og sundhedssektoren i Aalborg – et fald på 37 i forhold til 31. marts 2012.

Pleje i udbud: FOA vil sikre de bedste vilkår
I 2013 er udbud for alvor sat på dagsordenen på social- og sundhedssektorens område. Tillidsrepræsentanter og sektor har i fællesskab ydet en stor indsats i forbindelse med Aalborg Kommunes beslutning om at sætte ti procent af den personlige pleje og praktisk bistand i udbud. Der er i samarbejde mellem afdeling og forbund afviklet læringsdage, TR-møder og informationsmøder for de berørte kolleger. Sektoren har udarbejdet høringssvar til kommunens udbudsmateriale. Et intenst og ressourcekrævende forløb, som vi endnu ikke kender resultatet af. Udbud og deraf eventuel privatisering af kommunale pleje- og eller omsorgsopgaver er vilkår i dagens Danmark. Så sektoren tager naturligvis kampen op for at sikre bedst mulige løn- og ansættelsesvilkår for vores kolleger, uanset om de er ansat i offentligt eller privat regi. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at Social- og sundhedssektoren er af den opfattelse, at pleje- og eller omsorgsopgaver i det kommunale sundhedsvæsen, bør udføres af kommunen.
I skrivende stund ved vi, at både Vesthimmerlands og Rebild kommuner ligeledes planlægger at gennemføre udbud i større eller mindre grad på sektorens område. Opgaven og indsatsen ser således ud til også at foregå i 2014.

Uddannelse med rotation en succes
Kompetenceudvikling og videreuddannelse via rotationsprojekter er fortsat stor succes. I 2013 har ordningen været anvendt i såvel kommuner som region. Mange af sektorens medlemmer har på den måde gennemgået både særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, uddannelse til social- og sundhedshjælper, og for nogles vedkommende gennemført akademiuddannelsen. I forbindelse med udbud kæmper sektoren for at sikre kolleger fortsat ansættelse under den gældende FOA-overenskomst. Samtidig er det vigtigt, at forsøge at få indført regler om kædeansvar, så både hovedleverandører og eventuelle underleverandører er forpligtet til at følge de aftalte betingelser.

Husk at tilmelde sig Social- og sundhedssektorens generalforsamling 4. marts 2014 i Vejgaardhallen.
>Tilmeld dig her

- Jan Jensen, Sektorformand i Social- og sundhedssektoren