Kristian Gaardsøe - formand i FOA Aalborg

FOA: Ros til Aalborg Kommune for arbejdsklausuler

FOA Aalborg roser Aalborg Kommune der har besluttet at indføre sociale klausuler.

Beslutningen blev taget på byrådsmødet 12. maj 2014, hvor flertallet i byrådet godkendte regler, der kræver, at overenskomster bliver overholdt, og at firmaer opretter uddannelsespladser.

– De private virksomheder er derfor forpligtet til at overholde danske løn- og ansæt-telsesvilkår, hvilket er rigtig positivt for FOAs medlemmer såvel som andre overens-komstområder, understreger FOA Aalborgs formand Kristian Gaardsøe.

Beslutningen betyder, at der stilles krav til ansættelses-, arbejds- og lønforhold hos de leverandører som kommunen samarbejder med.

Arbejdsklausuler har konkret betydning, når Aalborg Kommune udliciterer kommunale arbejdsopgaver til private virksomheder. Kommunen indfører samtidig en kontrolfunktion, så det er muligt at føre tilsyn med de virksomheder der udfører kommunale arbejdsopgaver. Den kontrolfunktion kommer blandt andet til at bestå af råd og vejledning til virksomhederne, så de kan indfri kravene i arbejdsklausulerne.

Derudover skal de private virksomheder være med til at løse uddannelsesopgaven i form af elev- og praktikpladser.

FOA Aalborg vil følge kommunens arbejde tæt – både kontrolfunktionen og elevarbejdet hos de private aktører. – I FOA har vi stor ekspertise i overenskomstaftaler og kommer gerne med råd og vejledning om overenskomster og FOAs elevuddannelser. FOA Aalborg er i dag part i erhvervsuddannelserne og derved repræsenteret i bestyrelse og uddannelsesudvalg på SOSU Nord samt på AMU Nordjylland, siger Kristian Gaardsøe.

FOA-formanden er godt tilfreds med byrådets nye initiativ, da det som noget nyt sikrer, de ansattes uddannelse og beskytter medarbejderne. – Det er et godt initiativ, som vi hilser velkommen i FOA Aalborg, da beslutningen vidner om kommunalt ansvar. Kristian Gaardsøe opfordrer andre kommuner til at tage samme ansvar som Aalborg Kommune