Skal personalet straffes for at nedbringe sygefraværet?

Kommentar til byrådets budgetlægning fra SL Nordjylland, FOA Aalborg, Aalborg Lærerforening og BUPL Nordjylland til direktørgruppen i Aalborg Kommune.

Moderniseringsaftalen

Det er med stor undren, at vi har læst bilag 5 til referatet fra Magistratens og Byrådets budgetlægning for 2015  2018.

Bilaget handler om Moderniseringsaftalen, der er indgået mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening. Moderniseringsaftalen er en aftale, der skal afbureaukratisere for at frigive penge til at udvikle og forbedre den borgernære service. I Aalborg kommune bruges den kun til besparelser. De sparede penge ved afbureaukratiseringen flyttes altså ikke til de borgernære områder.

Der peges (fra Regeringens side) på konkrete områder, hvor der kan afbureaukratiseres. Alligevel foreslås det, at en besparelse på 17,5 mio. kroner smøres ud på alle forvaltninger, og fordeles i forhold til antal fuldtidsansatte.

Direktørgruppen peger på at besparelsen kan ske umærkeligt ved nedbringelse af sygefraværet!

Direktørgruppen peger på, at det allerede reducerede sygefravær ikke har medført budgetreduktioner, selvom et reduceret sygefravær, ifølge direktørgruppen, har forbedret normeringen/servicen!

Den sidste påstand kan kun være rigtig, hvis det forholdt sig sådan, at der var FULD vikardækning, når personalet var fraværende på grund af sygdom. Både I, politikere og vi ved, at sådan er det langt fra. Vikarbudgettet skal, udover at dække fravær på grund af sygdom, også dække fravær i rest-ferien, barnets 1. og 2. sygedag, omsorgsdage og i nogle tilfælde fravær ved uddannelse/kurser.

Vi håber virkelig ikke, at I som politikere, har det samme bundlinje-syn, som vi mener direktørgruppen giver udtryk for i deres notat. Og det står da i skærende kontrast til, at der arbejdes med Social kapital, hvor hovedbudskaberne er tillid, retfærdighed og samarbejde!

Vi vil pointere, at vi gerne ser det arbejdsbetingede sygefravær reduceret, for at højne det psykiske arbejdsmiljø. Når der ved nedbringelse af sygefraværet indregnes et rationale, som foreslået af direktørgruppen, er målet udelukkende en besparelse frem for en investering i medarbejdernes daglige trivsel.

At nedbringe sygefravær er en proces, hvor man skal arbejde med positiv motivation. Et nedbragt sygefravær skal gerne komme medarbejderne til gavn i form af flere ressourcer, som udnyttes til at løfte kerneopgaven i forhold til Aalborg Kommunes borgere, og ikke som vi læser notatet fra direktørgruppen, et forslag om at personalet/personalegrupper skal STRAFFES for at nedbringe sygefraværet.

Peter Kristensen, formand, SL Nordjylland

Kristian Gaardsøe, formand, FOA Aalborg