TV: Protester mod fyringer

Omkring 150 medlemmer af FOA demonstrerede torsdag d. 19. juni foran Nordkraft i Aalborg. Indenfor var de fyrede kollegaer nemlig til møde, og de mange fremmødte ville vise deres opbakning.

Der var klapsalver, kram og opbakning, da de mange fyrede medarbejdere kom ud fra mødet med kommunen på Nordkraft i Aalborg torsdag d. 10 juni omkring kl 15.

Stemningen blandt medarbejderne var ikke god, og de fleste kunne og kan ikke forstå fyringerne der betyder, at der fremover er 130 færre medarbejdere i hjemmeplejen og rengøringsenheden.

- Nej, det tror jeg, der er mange, der ikke kan. Og det kom også lidt hurtigt, fra det blev meldt ud, til vi står her i dag, sagde en af de fyrede social- og sundhedshjælpere Christina Bystrup.

Det er kun godt to måneder siden at kommunen meddelte, at der ville blive fyringer, og den 4. juni fik medarbejderne så fyreseddelen. Et meget kort varsel, og blandt de fremmødte var der ikke nogen forståelse for fyringerne. En af begrundelserne er nemlig, at de ældre i Aalborg får mindre brug for hjælp om et halvt år, fordi de på det tidspunkt angiveligt er blevet rehabiliteret til at klare sig selv bedre.

- Det er jo ønsketænkning. Det ville være dejligt, hvis der ikke var behov for os. Men det er der. Det kan godt være, at hvis man fik tiden til at lave noget træning med dem, at de så med tiden kunne blive selvhjulpne, men som det er nu, så har vi jo heller ikke tid til at træne med dem, så det tror jeg ikke på, sagde blandt andet social- og sundhedsassistent Louise Jensen.

FOA Aalborg har været med til adskillige møder med kommunen, og selv om der har været meget offentlig debat og mange forhandlinger, så fastholder kommunen fyringerne.

- Jeg håber på,  at når vi når længere frem, at kommunen ser, at de har skåret alt, alt for dybt, og jeg håber, at det ender med, at nogle af opsigelserne bliver trukket tilbage, sagde formand for Social- og sundhedssektoren i FOA Aalborg Jan Jensen.

Når de mange fyringer er blevet gennemført, så er hjemmeplejen og rengøringsenheden skåret fra omkring 900 ansatte til blot omkring 750 ansatte. Efter mødet har flere udtrykt frustration over, at de ikke fik svar på spørgsmål til ældrechef Kristian Cronwald. Det har kommunen tænkt sig at følge op på og det hilser FOA Aalborg velkommen.

FOA Aalborg har været involveret i rigtig mange møder i forbindelse med masseafskedigelserne. Se tidslinjen her på siden for at se hvilke aktiviteter der har været siden 10. april 2014. På tidslinjen kan du klikke dig videre til flere informationer og reaktioner på masseafskedigelserne.