Faglig konsulent Susanne Kramer Jensen - portør Jørn Cederstrøm Svendsen - portør Hans Christian Franksen og social- og sundhedsassistent Kirsten Hallagen
Faglig konsulent Susanne Kramer Jensen fra FOA Aalborg tjekkede lønsedler - her sammen med portør Jørn Cederstrøm Svendsen, portør Hans Christian Franksen og social- og sundhedshjælper Kirsten Hallagen.

Tyvstartede løntjek-uge

Fredag i uge 45 tyvstartede FOA Aalborg den særlige indsats med løntjek.

Fejl i arbejdstidsopgørelse
To af FOA Aalborgs medlemmer var mødt op med lønsedler og vagtplaner for at få mere viden om, hvad de særligt skal kigge efter, når de tjekker lønsedlen. Faglig konsulent Susanne Kramer Jensen kastede et skarpt blik på de mange tal og i løbet af kort tid øjnede hun to fejl i Kirsten Hallagens arbejdstidsopgørelse. En af lønsedlerne viste også en fejlagtig erfaringsdato, på baggrund af konflikten i 2008, den var dog rettet i den sidste lønseddel.

Typiske fejl
Forkert erfaringsdato ses ofte ved opskolingssager. I FOA Aalborg er der også lønsager med manglende eller forkert pensionsindbetaling, manglende tillæg, manglende eller forkert overtidsbetaling eller forkerte lokale løntillæg.

Senest fik Gitte Bøgh Christiansen, social- og sundhedshjælper i FOA Aalborg en godtgørelse på 175.000 kroner, da hun tilbage i 1998 blev indplaceret med en forkert erfaringsdato.

175.000 var prisen for fejl i erfaringsdato

Social- og sundhedshjælper Kirsten Hallagen fortalte, at hun ikke vidste meget om lønsedler, så hun er rigtig glad for FOAs fokus på løntjek. Portør Hans Christian Franksen gav også udtryk for, at det er godt at vide, hvad man som ansat særligt skal være opmærksom på.

Mange flere løntjek venter
Denne morgen blev der fundet to fejl i den ene af de to lønsager - typisk finder FOA fejl i hver syvende lønseddel.

I næste uge venter mange flere løntjek blandt andet på de enkelte arbejdspladser, men også i FOA Aalborg, hvor der er arrangeret en løntjek-workshop. Her kan alle medlemmer få tjekket lønsedler, og få bedre styr på, hvad de særligt skal være opmærksomme på.

Indslag og løntjek på DR2 Morgen
DR2 Morgen lavede et kort interview i forbindelse med dagens løntjek. De interviewede to FOA-medlemmer og Susanne Kramer Jensen fra FOA Aalborg. Vil du gense det indslag skal du klikke på linket og spole frem til tidspunktet: kl. 08.42 (lettest at spole via en computer).

Indslag om løntjek fra Aalborg Universitetshospital Nord