Henrik Vestergaard Dich og Thomas Albertsen

Aalborg er en storby også når det gælder beredskab

Bragt i Nordjyske 4. marts 2015 i en forkortet version.

For nylig kunne vi læse i Nordjyske, at bemandingen på første udrykning i Aalborg muligvis skal skæres fra seks til fire mand, fordi beredskabet er tvunget til at spare. Og der går sjældent røg af en brand uden, at der er ild, så vi kan frygte, at der er noget om snakken! Den udmelding bekymrer særligt brandfolkene, som er de første til at rykke ud til brand-, rednings- og miljøopgaver.

Vi har i forvejen været udsat for rationaliseringer i Beredskabscenter Aalborg, der i øvrigt er et af de billigste beredskaber i landet. Vi koster 210 kr. årligt pr. borger. Gennemsnittet er 360 kr. for samtlige beredskaber og enkelte kommuner på mere end 600 kr. Grunden til beredskabet er billigt i Aalborg er, at brandfolkene har en lang række serviceopgaver imellem udrykningerne. Det er derfor vigtigt, at den model, hvor brandfolkene yder serviceopgaver for kommunen fortsætter i det nye fælles beredskab, som starter 1. januar 2016. Sker det ikke, vil det blive dyrere for borgerne i Aalborg Kommune.

Beredskabet kan ikke yde den samme indsats med færre mand, og det vil betyde en større risiko for byens borgere og ikke mindst for den enkelte brandmand. I forvejen har vi været igennem en stor sparerunde for år tilbage. Dengang blev vi skåret fra 8 til 6 brandfolk i første udrykning, hvilket er et absolut minimum for at bevare et anstændigt sikkerhedsniveau for borgerne i Aalborg Kommune.

Vi deler Peter Reinaus betænkeligheder, og kan frygte at en reducering i mandskabet betyder, at vi ikke længere kan yde en tilstrækkelig redningsindsats ved eksempelvis brande i etageejendomme. Aalborg er og bliver en storby og har en tilvækst på cirka 2000 borgere om året. Aalborg har et komplekst højhusbyggeri, og med udgangen af 2016 vil der være 27 højhuse og flere på vej.

Det som er unikt for Aalborg er, at den består af en lang række komplekse bygninger eksempelvis: Aalborg Universitet, Aalborg lufthavn, Musikkens hus, Nordkraft og det nye supersygehus. Dertil kommer risikosteder som Limfjorden, tunnellen, oliehavnen og virksomheder eksempelvis med oplagring af kemikalier. Alle brand- og rednings- samt miljøopgaver på de steder kræver mandskab med specialkompetencer og øjeblikkelig indsats.

Tanken om færre mænd i første udrykning gør de ansatte yderst urolige - både overfor borgerne men også for egen sikkerhed i redningsaktioner. Til nød og næppe kan 6 mand klare de større opgaver i dag. Men bekymringen går også på det øgede antal redningsaktioner med det stigende antal storme og oversvømmelser på grund af klimaforandringer, og dertil kommer den øgede terrorfrygt.

Hvis byens politikere vælger at spare på det operative mandskab, kan det i yderste konsekvens gå ud over byens borgere og mandskabets sikkerhed, siger de tillidsvalgte for det operative mandskab ved Beredskabscenter Aalborg. Heldigvis har politikerne endnu ikke truffet nogen beslutning om besparelse på beredskabet, men vi frygter for fremtiden.