Helle Rosengren Pedersen Liselotte Kjærup-Nielsen og Sussi Bagge Mikkelsen jpg
Fællestillidsrepræsentanterne Helle Rosengren Pedersen, Liselotte Kjærup-Nielsen og Sussi Bagge Mikkelsen sidder med i styregruppen bag tryghedsuddannelsen i Aalborg Kommune.

Aalborg: fokus på risici skal øge sikkerheden for alle

750 på tryghedsuddannelsen i Aalborg Kommune
Aalborg Kommune søsætter et stort projekt, hvor i alt 750 ansatte i hjemmeplejen og rengøringsenheden uddannes i et syv-dages forløb. Dét som fik kommunen til at fokusere på øget tryghed for borgerne, var da de blev opmærksomme på, at 2600 borgere ikke havde en røgalarm i hjemmet.

Fællestillidsrepræsentant Sussi Bagge Mikkelsen roser initiativet til skyerne og fortæller, at der også er tænkt på opfølgning, så der ikke pludselig mangler batterier i de røgalarmer, der bliver sat op. ”Tidligere havde plejehjemmene i kommunen årlige brandøvelser og jeg ser den nye tryghedsuddannelse som en udvidet genopfriskning af tidligere brandøvelser og førstehjælpskurser. Vi skal blandt andet være med til at slukke brande og redde personer ud af øvelseslokalerne på Beredskabsskolen i Rørdal,”  fortæller Sussi.

Tryghed for ansatte og borgere
FOA Aalborg og de tillidsvalgte har forud for projektet store forventninger til forløbet. Pia Pedersen, næstformand i FOA Aalborg roser kommunen for initiativet: ”Uddannelsesprojektet sætter trygheden i centrum for både ansatte og borgere. Det viser, at kommunen som leverandør af pleje og rengøring ikke blot har fokus på faget, men også ønsker at skabe større tryghed og sikkerhed for alle”. Bag projektet står Aalborg Kommune, AOF Nord, Beredskabscenter Aalborg og FOA Aalborg. Selve uddannelsen er finansieret via kompetencefonden og politisk udvalg har bevilliget 1,2 millioner kroner over tre år til projektet. De røgalarmer, der skal tjekkes eller installeres, finansieres via Trygfonden.

Alle deltagere skal igennem følgende fire moduler i uddannelsen:

1. Kommunikation og dialog (2 dage)

• Deltagerne opnår kompetence til at fungere som Hjemmepleje Aalborgs ambassadør på tryghedsområdet.

2. Brand og formidling (2 dage)

• Deltagerne opnår kompetence til at fungere som Hjemmepleje Aalborgs Brandambassadør i den ældres hjem.

3. Sikkerhed i hjemmet (1 dag)

• Deltageren opnår øget bevidsthed om sikkerhed og risikosituationer i hjemmet, som kan medføre ulykker.

4. Avanceret førstehjælp (2 dage)

• Deltageren opnår kompetence til at handle på akutte opståede skader eller sygdomssituationer indtil avanceret hjælp når frem.

Personlig kontakt og kommunikation i fokus
Det, som er vigtigt er, at de ansatte kan formidle det, de lærer om tryghed i hjemmet, videre til borgerne. ”Netop formidlingsdelen synes jeg er vigtig, så vi alle bliver i stand til at fortælle, hvorfor det er vigtigt med brandalarmer og hvorfor løse tæpper kan være en dårlig idé,” siger Liselotte Kjærup-Nielsen, fællestillidsrepræsentant for rengøringsenheden i Aalborg.

Fremover får de ansatte til opgave at screene borgernes hjem for risici, så de kan motivere borgerne og de pårørende til eksempelvis at gøre noget ved de potentielle farer, der er i hjemmet. For nylig døde en borger som følge af en brand i Aalborg, og med det nye projekt er det håbet, at tragiske ulykker som den kan minimeres. Endelig får de ansatte genopfrisket deres førstehjælp, så alle ved, hvordan man eksempelvis benytter en hjertestarter. Efter endt uddannelse får alle et uddannelsesbevis.

Uddannelsen starter i september 2015
Uddannelsesprojektet kører i to perioder – den første fra september til marts 2016 og den anden fra september til marts 2017. Inden sommerferien kører et pilotprojekt, hvor arbejdsmiljørepræsentanter, fællestillidsrepræsentanter og tillidsrepræsentanter tester forløbet.