Kristian Gaardsøe - formand i FOA Aalborg
Kristian Gaardsøe: Sammen med Dansk Folkeparti har rød blok et velfærdspolitisk flertal, der kan sætte en effektiv stopper for Løkkes nulvækstdrømme. Jeg opfordrer kraftigt partierne til at bruge flertallet.

DF og S svigter vælgere og velfærden

Bragt i Nordjyske 16. august 2015.

Under og umiddelbart efter valgkampen måtte Lars Løkke indse, at idéen om offentlig nulvækst ikke havde opbakning blandt de politiske partier. Løkke stod med en opposition, som ønskede offentlig vækst og bedre velfærd, men også Venstre-regeringens eget parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti, slog højt på tromme for, at velfærdsstaten skulle tilføres flere penge, især til de ældre. Dansk Folkeparti præsenterede sågar en såkaldt værdighedsgaranti, som skulle sikre ældre mod våde bleer og uappetitlig mad.

Det lød alt sammen rigtig godt, men det er desværre ikke, hvad vi har set indtil videre. For da den nytiltrådte Venstremindretalsregering skulle finde politisk flertal for budgetaftalen med kommunerne og regionerne, som indeholdt både effektiviseringer og det såkaldte omprioriteringsbidrag, der betyder, at kommunerne vel blive drænet for økonomiske og menneskelige ressourcer, stod Dansk Folkeparti klar med sine mandater. Det var måske ikke så overraskende endda, for vi har før set Dansk Folkeparti give køb på sine løfter.

Nej, mere overraskende og deprimerende var det at se Socialdemokraterne komme Løkke til undsætning, da de Konservative trak deres støtte. Den eneste betingelse var, at Venstre til gengæld vil støtte Socialdemokraternes aftale med kommunerne, når de engang igen sidder i regering. Det var næsten komisk at se Socialdemokraterne redde en venstremindretalsregering fra politisk forlis, og når det politiske indhold i aftalen oven i købet er dybt asocialt og stik imod, hvad Socialdemokraterne har lovet, så bliver det tragikomisk.

Det kommer næppe som en overraskelse, at en Venstre-regering står for forringelser af velfærden, for Venstre ved man jo, hvor man har - nemlig i lommerne på de rige. Men for Socialdemokraternes og Dansk Folkepartis vedkommende håber jeg, at det her uskønne forløb var en engangsforeteelse, og at begge partier fremover vil kæmpe for den politik, de præsenterede under valgkampen. Sammen med Dansk Folkeparti har rød blok et velfærdspolitisk flertal, der kan sætte en effektiv stopper for Løkkes nulvækstdrømme. Jeg opfordrer kraftigt partierne til at bruge flertallet.

Senest redigeret den 17.08.2015 af Inge-Marie Krøier