Tak for den faglige forskel du gør!
Det ville være så godt, hvis de ansatte i højere grad blev påskønnet for den indsats de yder!

Det ville være så godt med anerkendelse…

Det ville være så godt, hvis der var rigelig med anerkendelse til de mennesker som bruger al deres tid på at hjælpe andre. Sådan er det desværre ikke viser en ny medlemsundersøgelse fra LO. Kun 17 procent af FOAs medlemmer oplever, at deres fag og job bliver tilstrækkeligt anerkendt af andre grupper i samfundet. I disse sparetider, hvor de ansatte må løbe ekstra stærkt, ville det være så godt, hvis de blev påskønnet for den indsats de yder. Det ville være så godt med anerkendelse, fordi det kan bekræfte de ansatte i, at de bidrager værdifuldt til arbejdspladsen. Det ville være så godt med anerkendelse, fordi det faktisk kan give den enkelte mere energi.

Beklageligt nok er det ikke kun fagets renommé som halter men også lønnen. Særligt blandt kvinderne står det slemt til. Og det er da pudsigt at der er lønforskelle for mennesker som gør det samme stykke arbejde! Til trods for at løngabet mellem mænd og kvinder er faldet en smule – fra 17 procent sidste år til 16,4 procent i år – er lønforskellene stadig urimelige. Det ville være så godt med ligeløn, men desværre går der 111 år, hvis vi fortsætter med det nuværende tempo. Det ville være så godt med anerkendelse og ligeløn men… der skal mere til end ønskesedler og hensigtserklæringer.

Senest redigeret den 12.11.2015 af imks024@foa.dk