FOA-medlemmer tog uddannelse - akademimodul i arbejdsmiljø.
FOA-medlemmer har afsluttet akademiuddannelse i ledelse, modulet arbejdsmiljø - fra venstre Unni, Bente, Dorthe, Dennis, Tina, Ellen, Jette, Mette, Pia og Jeanette.

Erfarne medarbejdere med mod på uddannelse

En gruppe af FOA-medlemmer har deltaget i et kompetencegivende akademifag i arbejdsmiljø. De har lige været til eksamen, og alle har afsluttet med nogle flotte resultater og FOA ønsker endnu engang tillykke.

En gruppe af FOA-medlemmer har deltaget i et kompetencegivende akademifag i arbejdsmiljø. De har lige været til eksamen, og alle har afsluttet med nogle flotte resultater og FOA ønsker endnu engang tillykke. 
 

FOA-medlemmer til eksamen - akademiuddannelse i ledelse, modulet arbejdsmiljø. 

Spændte studerende til eksamen i modulet arbejdsmiljø.

 

Hygge og spænding

På dagen for eksamen er FOA til stede, og selvom de kursisterne på holdet er meget spændte, så er der en hyggelig stemning. De taler løst og fast om den uddannelse, som de netop har gennemgået. De er enige om, at de har fået rigtig meget ud af forløbet og én af deltagerne understreger, at fire ugers fordybelse har været rigtig godt. Det bedste for dem har været, at de arbejder inden for samme felt.

 

Skarpere definition af arbejdsmiljø på arbejdspladsen

FOA-medlemmerne fortæller, at de har fået en mere skarp definition af konceptet arbejdsmiljø. På holdet er der bl.a. arbejdsmiljørepræsentanter som fortæller, at denne definition betyder, at de via uddannelsen er blevet mere sikre i rollen.

 

Det er også gået op for deltagerne, at arbejdsmiljørepræsentanterne har påtaget sig meget mere ansvar end det er nødvendigt. En person kan ikke påtage sig ansvaret for at der er et godt arbejdsmiljø på deres arbejdsplads – det er i høj grad en opgave, der skal løses i fællesskab.

Det som uddannelsen har givet dem er en større forståelse for sammenhængen mellem de teorier de er blevet præsenteret for, og den praksis som de arbejder med på arbejdspladsen.

 

Mere modige

Den skarpere definition af rollen som arbejdsmiljørepræsentant har klart gjort mig mere modig, siger en af de studerende. ”Nu kan jeg med sikkerhed sige, at en opgave er ledelsens, en anden er opgave er min egen og andre opgaver hører til hos mine kollegaer – altså noget som vi skal arbejde med i fællesskab”. Flere understreger, at en arbejdsmiljørepræsentant har påtaget sig alt for mange opgaver, da de ikke har været gode nok til at sige fra.

 

Flere klar til mere uddannelse

Midt i snakken om alt det faglige siger de, at det også har været udfordrende at komme igennem forløbet, men at de heldigvis har haft forskellige stærke sider og på den måde har de støttet hinanden. Flere af dem har fået blod på tanden og fortæller, at de gerne vil fortsætte med et nyt akademimodul – ”Kommunikation i praksis”.

 

Arbejdsmiljø prioriteres højt

Ifølge en ny undersøgelse mener fagforeningsmedlemmer, at den vigtigste opgave, efter hovedområder som løn og ansættelse, er at forbedre arbejdsmiljøet. ”Når forbedring af arbejdsmiljøet indtager en så fremtrædende rolle blandt medlemmerne, så er det vigtigt, at FOA understøtter bedre uddannelse til arbejdsmiljørepræsentanterne. Det er akademimodulet et godt eksempel på og derfor opfodrer vi flere arbejdsmiljø repræsentanter til at tage imod tilbud om uddannelse”, siger næstformand i FOA Aalborg Pia Pedersen. 

 

Tina, Pia og Jeanette efter veloverstået eksamen - modulet arbejdsmiljø. 

De tre studerende - Tina, Pia og Jeanette var glade efter endt eksamen.
 

Kort om uddannelsen

På kurser får de studerende viden om praksis og metoder inden for arbejdsmiljø. Det er et omfattende område, som blandt andet omfatter regler for vurdering af arbejdsmiljø. Derudover indgår arbejdet med forebyggelse af fysiske ulykker, men også metoder til at arbejde med psykisk arbejdsmiljø.

 

Uddannelsen dækker en lang række områder, hvor deltagerne får muligheden for at omsætte teori til praksis – så de kan bruge det i deres hverdag:

 

  • Hvad er et godt arbejdsmiljø?

  • Arbejdsmiljøarbejdets udvikling og lovgrundlag

  • Organisering og ansvarsfordeling

  • APV

  • Det fysiske arbejdsmiljø, herunder sikkerhedskultur og ulykker, målinger og stress

  • Forandringer, modstand og stress, sygdomsforebyggelse og rehabilitering

  • Konflikter og kommunikation

  • Social kapital

  • Formidling af arbejdsmiljømæssige problemstillinger