Peter Ottosen - sektorformand i FOA Aalborg

Faglighed og FOA-indflydelse fyldte meget

Skriftlig beretning for servicesektoren 2014.

Udvikling eller ej?
Det er spændende at tænke over, hvad der er sket i det forgangne år. Set i bakspejlet kom 2014 til at handle om faglighed, uddannelse, overenskomst 2015, løn, ekstraordinært ansatte, medlemsorganisering og det kommende beredskab.

Faglighed
Ordet faglighed bruges meget, men hvad er det egentlig vi taler om? I det forgangne år har opgaven bl.a. været, at finde ud af hvad vi taler om, når det handler om faglighed. Har man faglighed, når man er uddannet eller handler faglighed om at være god til sit arbejde? Den opfattelse af faglighed som vi har talt om, er, at vi løser en masse opgaver i hverdagen, og det er fagligheden. Mange har fået en uddannelse, som giver dem flere værktøjer til at løse dagligdagens udfordringer. Om det er den eneste forklaring på faglighed, er ikke sikkert, men sikkert er det, at FOA-medlemmer løser mange opgaver med de evner de har.

Uddannelse
På uddannelsesområdet sker der hele tiden noget og medlemsinteressen for uddannelse er stigende i hele FOA Aalborgs område. Der er især efterspørgsel på det tekniske område, hvor miljø- og energibesparelser står på dagsorden. At lære om sund mad er også på dagsorden, hvilket fremgår af udbuddet hos uddannelsesaktørerne. I sektoren ser vi frem til overenskomsten 2015, som lægger op til en udvikling, når det gælder uddannelse.

Krav til overenskomsten
Vi har samlet krav ind til overenskomsten 2015, men desværre var der ikke stor tilslutning til FOA Aalborgs OK-medlemsmøder, og det afspejlede også antallet af krav. Af de krav vi fik, var løn vigtig, men også blødere krav som seniordage fra 58 års alderen indgik. Vi forventede at KL havde en del krav, men da FOA mødtes med KL var kravet: én overenskomst for uuddannede og én for de uddannede. Det er spændende at se hvor forhandlingerne ender.

Lønforhandling
Løn - ja det er næsten et fyord, men det lykkedes nogle steder at hente kroner hjem til medlemmerne, men mange steder kommer alle argumenter i brug for at sige, at pengene er brugt. Det er det vi oplever i servicesektoren, men det skal ikke forhindre en lønforhandling.

Indflydelse på ekstraordinære ansættelser
Antallet af ekstraordinært ansatte fortsætter som de seneste år. Flere steder har FOA sagt nej til ekstraordinært ansatte, da der samtidig er opsigelser indenfor samme område. For kommunerne er det en skal-opgave at ansætte ekstraordinære til opgaverne. I FOA vil vi til gengæld gerne vil have indflydelse på den udvikling som nogle af jer oplever i dagligdagen. Vi forventer, at seniorjobberne igen vinder indpas fra andet kvartal 2015, og forhåbentlig bliver FOA enige med kommunerne om, hvor de skal ansættes.

Medlemsorganisering
Overordnet ser det rimeligt ud, når det kommer til medlemsorganisering og generelt yder tillidsrepræsentanterne en stor indsats på det område. I sidste halvdel af året steg antallet af medlemmer, og om det skyldes en mulig konflikt i forbindelse med OK15 er uvist. Desværre kommer vi til at miste medlemmer på Aalborg kasserne i 2015, da de flyttes til fagforeningen 3F på grund af privatisering. Aalborg kasserne er overtaget af ISS, og det har presset personalet i forhold til deres tidligere og nuværende arbejdsgiver, da de har et andet syn på drift.

Det kommende beredskab
Beredskabet fik den besked, at der skal spares mange penge på området og strukturen skal ændres. Meget er allerede sket på området og forventningen er, at forandringerne for alvor bliver synlige i 2015.

2015 er valgår
Servicesektoren minder om, at 2015 er et valgår og opfordrer alle til at bruge stemmeretten. Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvad de enkelte partier melder ud i forhold til beskæftigelsen, så der også er et job til FOAs medlemmer fremover.