Uddan varme hænder ellers bliver det koldt

Læserbrev sendt til Nordjyske 10. november 2015.

FOA-medlemmer ønsker fokus på uddannelse viser den seneste APL-rapport – faktisk kommer uddannelse ind på en andenplads efter hovedområdet - løn og ansættelse. Det glæder os og understreger, at FOAs medlemmer har lyst til at bruge og udbygge deres faglighed.

FOA-medlemmer ved, at udfordringerne på arbejdspladserne løbende ændrer sig, og derfor vil de være klar til at tage den udfordring op. De er villige til at tage (endnu) en erhvervsuddannelse eller diverse målrettede kurser, som retter sig mod deres specifikke fagområder. I en periode, hvor arbejdsgiverne skriger efter veluddannet arbejdskraft og samtidig fyrer til højre og venstre, kan man se, at medlemmerne i FOA opruster kompetencerne. FOAs medlemmer går benhårdt efter at vise, hvor koldt det bliver uden de varme hænder.

I FOA understøtter vi medlemmernes ambitioner om uddannelse, og derfor holder vi dagligt samtaler med medlemmer i alle aldre, som har brug for vejledning og sparring om deres muligheder for at øge kompetencerne.

Det er vigtigt for os i FOA, at sætte uddannelse på den politiske dagsorden – både lokalt og nationalt. Vores beskedne mål er, at få arbejdsgiverne til at udarbejde en uddannelsesstrategi. En strategi som betyder, at de ansatte har de nødvendige kompetencer, som er en forudsætning for at arbejdspladsen kan imødekomme fremtidige krav. FOAs medlemmer er parate – spørgsmålet er, om arbejdsgiverne også er klar?

Kilde: Hovedrapport fra APL III-projektet om nye lønmodtagerværdier og interesser udarbejdet af CARMA, Aalborg Universitet.

Senest redigeret den 10.11.2015