Ulighed præger også dit psykiske velvære

Langt de fleste af FOAs medlemmer kender mennesker, der er ramt af en arbejdsskade, sygdom eller arbejdsløshed. I FOA oplever vi, at flere af de medlemmer som er ramt af ulighed føler sig psykisk påvirkede af situationen. Det dalende selvværd og følelsen af at være utilstrækkelig præger deres liv i en negativ retning. De har opfattelsen af, at være en ubetydelig brik i et stort spil, desværre magter de ikke selv at kaste den næste terning. De føler sig overhørte og oversete - derfor har de fornemmelsen af at være helt alene om alle udfordringer.

Ulighed: Medlemmer fortæller personlig historie
Det vil FOA Aalborg sætte fokus på via et ”lyttemøde”, hvor alle medlemmer inviteres. Her kan alle deltage og høre personlige historier om mennesker ramt af ulighed. De ledige vil fortælle om hverdagen og giver alle tilhørere et indblik i, hvordan de hver især er udfordret af uligheden.

Det sker i FOA Aalborg 28. maj 2015 kl. 19

(Mere om mødet i nyhedsbrevet april 2015)

”Lyttemødet” skal være med til at skabe en debat på mødet og synligøre uligheden og derfor har FOA Aalborg inviteret følgende parter:

• Lokale folketingspolitikere
• Medlemmer af bestyrelser i FOA Aalborg
• FOA-medlemmer
• Tillidsrepræsentanter

Hvorfor holde et lyttemøde?
Målet er, at give tilhørerne et indblik i de ramte medlemmers udfordringer, når psykisk velbefindende, økonomisk stabilitet og selvværd ikke længere er en selvfølge.
FOA Aalborg vil arbejde for at mindske den voksende ulighed og i samarbejde med tillidsvalgte og medlemmer er det planen at udarbejde et oplæg med forslag til, hvordan uligheden mindskes.

Fokus på "lyttemødet" vil være reformernes ulighed. Det er i høj grad FOAs medlemmer der er med til at betale prisen, når uligheden stiger. FOA ønsker at præge processen i en positiv retning. Derfor skal debatten på mødet resultere i et udspil der sætter ulighed på dagsorden. Ulighed skal være et emne til det kommende folketingsvalg, og derfor håber FOA Aalborg, at partierne er klar til at opprioritere ulighed på valgprogrammet.

Bag det lokale initiativ står arbejdsmarkedspolitisk ansvarlig Kim Jacobsen, praktik-studerende Rikke Mikkelsen og konsulent Jesper Nielsen.