"Drop tanken om laveste pris og fokusér i stedet på kvalitet og udvikling", anbefaler sektorformand Jan Jensen, fra social- og sundhedssektoren.

Usikre ansatte og borgere efter privat betalingsstandsning

Det private pleje- og hjemmehjælpsfirma Kærkommen i Aalborg er gået i betalingsstandsning.

Det betyder, at op mod 100 ansatte potentielt står uden job fra næste uge, og det skaber forståeligt nok usikkerhed hos både borgere og ansatte.

Kærkommen er en stor leverandør af hjemmepleje i Aalborg Kommune. Allerede i næste uge overtager Aalborg Kommune opgaven med at levere ydelser til knap 900 borgere tilknyttet Kærkommen.

"I FOA Aalborg beklager vi situationen for alle de berørte. Vi vil gøre alt for at hjælpe de ansatte, som mister deres job. Endnu er Kærkommen ikke formelt lukket, da de har begæret om en rekonstruktion, men vi forventer en lukning, når borgerne er overført til den kommunal pleje,” udtaler sektorformand Jan Jansen i FOA Aalborg.

Informationsmøde om overtagelsen
Aalborg Kommune gør alt for at sikre de mange borgere, som er havnet i meget usikker situation. Fra mandag den 23. marts overtager kommunen formelt forpligtelserne fra Kærkommen. Den 19. marts 2015 arrangerer Aalborg Kommune et informationsmøde, hvor også repræsentanter fra FOA Aalborg er til stede.
På mødet vil Aalborg Kommune fortælle om hjemmeplejen og den konkrete overdragelse fra Kærkommen til Hjemmepleje Aalborg. Her vil de ansatte få viden om, hvordan kommunen ønsker at rekruttere medarbejdere fra Kærkommen.

FOA hjælper ved manglende lønudbetaling
På mødet kan FOA Aalborg blandt andet fortælle, hvordan vi kan hjælpe de berørte FOA-medlemmer med at få udbetalt løn, feriepenge, pension og løntillæg. Først når Kærkommen bliver erklæret konkurs, kan FOA Aalborg være med til at sikre, at medlemmerne får det, som de har krav på via Lønmodtagernes Garantifond. Det kan være en langsommelig proces, at få udbetalt alle tilgodehavende, men FOA Aalborg har god erfaring med at holde medlemmerne skadesløse i lignende situationer.

Fokusér på udvikling af det kommunale
Udover Kærkommen har andre leverandører for nylig drejet nøglen om – heriblandt Dansk Plejeservice, som havde 130 kunder i Vesthimmerlands Kommune.
”Desværre har kommunerne ambitiøse forventninger om at spare millioner på udlicitering af plejeopgaver. Drop tanken om laveste pris og fokusér i stedet på kvalitet og udvikling af den kommunale service,” anbefaler sektorformand Jan Jensen, fra social- og sundhedssektoren i FOA Aalborg.

Dansk Plejeservice konkurs - FOA hjælper gerne

Politisk ansvarlige

Sektorformand Jan Jensen - ansvarlig for social- og sundhedspersonalet i FOA Aalborg

Sektorformand Peter Ottosen er ansvarlig for de privat ansatte FOA-medlemmer i Aalborg.