Møde med Dennis Kristensen og Knud Kristensen
Mød Dennis Kristensen og Knud Kristensen på Kimbrerkroen i Aars.

Vesthimmerland kommune har landets laveste indkomster

Vesthimmerland har det dårligste udgangspunkt i landet målt på indkomsten pr. indbygger og kommunen skal frem til 2019 aflevere 52 millioner kroner via regeringens omprioriteringsbidrag. Det viser nøgletal og beregninger, som FOA har samlet forud for et åbent debatmøde mellem borgmester Knud Kristensen, FOAs formand Dennis Kristensen og FOA Aalborg den 25. november 2015.

Hvordan går det i Vesthimmerland? Hvad er kommunens økonomiske udfordringer, og hvordan har borgerne det? Det er omdrejningspunktet når FOAs formand Dennis Kristensen og FOA Aalborg holder et åbent debatmøde med borgmester Knud Kristensen onsdag den 25. november. Mødet er åbent for alle borgere i Vesthimmerlands kommune.

Nøgletal om Vesthimmerlands kommune viser, at Vesthimmerland har det dårligste udgangspunkt af samtlige 98 kommuner, hvis man ser på indkomsten pr. indbygger. Kommunen prioriterer mange penge på ældreservice, men samtidig er udgifterne pr. barn meget lavt i forhold til resten af landets kommuner. Og frem til 2019 skal Vesthimmerland betale 52 millioner kroner til regeringen via det såkaldte omprioriteringsbidrag, svarende til 95 kommunale stillinger. Det viser nogle af de nøgletal, som FOA har fundet frem om Vesthimmerland kommune.

”Vi oplever, at den kommunale økonomi er under pres i disse år, og med omprioriteringsbidraget bliver det blot endnu værre. Derfor vil vi gerne rejse en lokal debat om de udfordringer, man står overfor i kommunerne. Vi håber, at rigtig mange borgere har lyst til at diskutere med os og med borgmesteren den 25. november,” siger Kristian Gaardsøe, formand for FOA Aalborg.

Men selvom økonomien på visse områder er under pres i Vesthimmerland, og beskatningsgrundlaget er lavt, så er der også positive tal om kommunen.

Trods det dårlige udgangspunkt, så klarer kommunen sig flot, når det handler om at tage sig af ensomhed og utryghed. På begge parametre håndteres det så godt, at kommunen er placeret blandt de 20-30 bedste i landet. Desuden har de ansatte i Vesthimmerland landets 6. laveste sygefravær.

Nøgletallene stammer fra Social- og Indenrigsministeriet, danskernessundhed.dk og beregninger fra FOA.

Debatmødet finder sted onsdag den 25. november kl. 19 på Kimbrerkroen. Alle er velkomne til at deltage.

For yderligere kommentarer kontakt formand for FOA Aalborg Kristian Gaardsøe på telefon: 21 24 43 99

Program for debataften på Kimbrerkroen i Aars