Arbejder videre på et sammenlægningsgrundlag

Generalforsamlingerne i henholdsvis FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg sagde i april 2016 ja til, at bestyrelserne må arbejde videre på et sammenlægningsgrundlag. Et grundlag som medlemmene skal stemme om på en ekstraordinær generalforsamling i de respektive afdelinger sidst på året.

Baggrunden for at afdelingerne afsøgte generalforsamlingernes første opbakning til en kommende sammenlægning bunder i ønsket om en større robusthed. Stigningen i stramme reformer, besparelser som truer beskæftigelsen og presset på kreativiteter i forhold til vores overenskomster og arbejdstidsaftaler øger behovet for at samle muskelkraft overfor arbejdsgiverne.

Foruden større muskelkraft, bunder ønskerne også i større, bredere og nye muligheder til gavn for begge af afdelingernes medlemmer i en ny samlet organisation. Slå kompetencer og ekspertise sammen, udnytte hinandens ressourcer og undgå dobbeltarbejde, både i forhold til administrative opgaver, men også i forhold til strukturen, der frigiver ressourcer til andre medlemsrettede opgaver.

I forbindelse med arbejdet på et sammenlægningsgrundlag er der nedsat et sammenlægningsudvalg bestående af 3 valgte og 3 blandt den øvrige bestyrelse fra henholdsvis FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg.

Fra FOA Thisted-Morsø

• Formand Anja Søe
  • Næstformand, Leif Vestbjerg-Nielsen
  • Sektorformand, Nina Vognsen
  • Bestyrelsesmedlem, Anna Marie Bjerregaard Kusk
  • Bestyrelsesmedlem, Pia Gregersen
  • Bestyrelsesmedlem, Carina Wohlegemuth

Fra FOA Aalborg

• Formand, Kristian Gaardsøe
  • Sektorformand, Peter Ottosen
  • Faglig sekretær, Anne-Grethe Sveistrup
  • Bestyrelsesmedlem, Torben Sejrup
  • Bestyrelsesmedlem, Annette Ottosen
  • Bestyrelsesmedlem, Louise Dalbro

Sammenlægningsudvalget har været samlet 3. maj 2016 og mødes igen 6. juni 2016.

Sammenlægningsudvalgets mandat er at udarbejde sammenlægningsgrundlag bestående af et overgangsprotokollat (pakkeløsning) og de endelige afdelingslove.

Sammenlægningsudvalget refererer til fællesbestyrelsen, som er de to nuværende afdelingsbestyrelser, som efterfølgende tager beslutning om, hvad generalforsamlingerne skal stemme om sidst på året.

Nedenstående er besluttet:

• Der skal forblive fagforeningshuse i både Thisted og Aalborg.

• Der er ingen intention om, at der skal være en kontingentstigning med baggrund i sammenlægningen.

• Sammenlægningen sker med virkning pr. 1. januar 2017.

Senest redigeret den 27.05.2016 af imks024@foa.dk