Logo Thisted-Morsø og FOA Aalborg
I aften bliver det afgjort om de to selvstændige afdelinger samles i en ny organisation med navnet FOA Nordjylland.

Bliver FOA Thisted-Morsø & FOA Aalborg til FOA Nordjylland?

I dag den 8. november 2016 er der sammenlægningsgeneralforsamling i Messecenter Vesthimmerland i Aars. Her skal FOAs medlemmer i de to selvstændige fagforeninger FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg beslutte om de vil stemme ja eller nej til en ny organisation med navnet FOA Nordjylland.

Med en ny organisation er der et ønske om større robusthed samt muskelkraft overfor arbejdsgiverne. Derudover ønsker man nye muligheder som gavner medlemmerne i begge afdelinger. Slår man kompetencerne og ekspertisen sammen kan man blandt andet bedre udnytte hinandens ressourcer og undgå dobbeltarbejde. Det vil frigive ressourcer til andre medlemsrettede opgaver som eksempelvis faggruppenetværk, kommune- og regionsnetværk.

Det er planen, at der bliver netværk i Thisted, Morsø, Jammerbugt, Rebild, Vesthimmerland, Aalborg samt for den nye organisations medlemmer der er regionsansatte. Med de nye netværk forventer FOA, at medlemmerne får mulighed for en tættere og lokal tilknytning til fagforeningen og den faggruppe som de tilhører.

Tidligere i år sagde generalforsamlingerne i de to afdelinger ja til, at en fælles afdelingsbestyrelse skulle arbejde videre på et sammenlægningsgrundlag. Det har de gjort, og nu er planen for en ny organisation klar til afstemning.

Bliver sammenlægningen en realitet vil det betyde en markant slankning af den politiske ledelse i det kommende FOA Nordjylland. Indtil for nylig har de politiske ledelser i FOA Aalborg og Thisted-Morsø bestået af 14 politisk valgte. Planen er, at den politiske ledelse skal slankes til 9 personer i 2021 og derudover vil der ske en ændring af den interne struktur som følge af de nye kommunenetværk og faggruppenetværk.

For yderligere information om sammenlægningen kontakt:

Formand, Anja Søe - FOA Thisted-Morsø: telefon 24292835 eller

Formand, Kristian Gaardsøe - FOA Aalborg: telefon 21244399