Find den rigtige løsning
FOA: Tag en beslutning som skaber tryghed blandt borgere, pårørende, ansatte og ledere.

En leder med fuld ledelsesret på alle Rebild Kommunes plejecentre – tak

Behold én synlig og kompetent leder på alle plejecentre – én med både økonomiske og personalepolitiske kompetencer, da de to elementer hører uløseligt sammen. Det er FOAs klare opfordring, når byrådet den 28. januar skal tage beslutning om en ny ledelsesstruktur i Center Pleje og Omsorg.

En beslutning, som flere gange har været sat på standby, fordi politikerne efter vores mening ikke har sat sig ordentligt ind i strukturen og gentagne gange har ændret holdning. Sagen er trukket i langdrag, og det skaber usikkerhed og virker demotiverende for medarbejdere og ledere, som hver dag gør en kæmpeindsats.

Forvaltningens indstilling til byrådet er udarbejdet af embedsmænd, og forvaltningen omtaler i rosenrøde vendinger den nye struktur. En struktur, hvor ledelseskompetencerne deles imellem to plejecentre, så en leder i Nørager eksempelvis har økonomisk ansvar over plejecentret i Rørbæk og visa versa en leder i Rørbæk har personaleansvar i Nørager. Adskiller byrådet ledelseskompetencerne vil det betyde en øget usikkerhed hos alle berørte – borgere, pårørende, medarbejdere og ikke mindst blandt lederne. Løsningen imødekommer, ifølge embedsmændene, udfordringerne med at overholde budgetterne og desuden sikrer det en rationel drift på de små og dyre ældrecentre. Den indstilling må være skønsang for enhver politiker! I FOA tror vi derimod at skønsangen bliver opfattet som en halvkvædet vise.

Kære politikere, træf beslutning om en ledelsesstruktur med fokus på tryghed for borgere, pårørende, medarbejdere og ledere. Hvis det går efter embedsmændenes melodi skal ældrecentrene to og to dele ledelse. Den beslutning skaber mislyd og flere FOA-medlemmer har udtrykt en dyb frustration over den langvarige proces omkring ledelsesstrukturen. De er bekymret for at arbejde på et plejehjem uden leder. Derfor lyder der en klar appel fra FOA til politikerne: ”Træd i karakter, og tag en beslutning som tilgodeser alle interessenter, da ingen er tjent med, at beslutninger tages ved et skrivebord uden tanke for virkelighedens verden,” udtaler formand Kristian Gaardsøe.

Det sidste halve år, hvor beslutningen har været undervejs, har politikerne meldt forskelligt ud og ændret holdning. Derudover er en del medarbejdere og ledere allerede søgt væk fra kommunen på grund af usikkerhed omkring den politiske uenighed på netop ledelsesområdet.

Hvis politikernes krav er mere fleksibilitet, vil FOA opfordre Rebild Kommune til at etablere et internt vikarkorps, så kommunen slipper for at bruge et stort antal ufaglærte timelønnede medarbejdere. Med et vikarkorps kan de ti centre rekvirere kompetente og fagligt dygtige medarbejdere som kender kommunen og de borgere de skal hjælpe. På den måde sparer kommunen penge på unødigt brug af G-dage og mistede fridage for de fastansatte medarbejdere. Lyt til de involverede parter og stem for den løsning, hvor én leder har selvstændigt budget og personaleansvar. Det vil vinde genklang hos de involverede i Rebild.

Skriv en kommentar på Facebook