Nok er nok - bryd tavsheden...
I uge 44 satte vi i FOA Aalborg bl.a. fokus på ytringsfriheden blandt FOAs medlemmer.

Hver anden presses til at tie

FOA Aalborg besøgte i november 30 FOA-arbejdspladser, hvor et af målene har været at forsikre medlemmerne om, at det i orden at stå frem med en saglig kritik af arbejdsforhold. Sige at det er okay at bruge af den skærpede ytringsfrihed. En frihed der gør, at offentligt ansatte kan og bør bruge ytringsfriheden og deltage i den offentlige debat.

Desværre er der mange offentligt ansatte som får mundkurv på. Det til trods for at lovlige ytringer ikke kan føre til sanktioner som afskedigelse, hvis man udtaler sig i overensstemmelse med tavshedspligten. Selvom man med grundloven er sikret retten til at udtale sig, oplever vi i FOA, at mange medlemmer undlader at fortælle om kritiske forhold på arbejdspladsen, siger FOAs sektorformand Jesper Hermansen.

Nok er nok - bryd tavsheden
Tendensen er, at mange undlader at udtale sig og derfor har vi i FOA Aalborg haft stor fokus på ytringsfriheden ved besøg på 30 forskellige FOA-arbejdspladser. Her lød opfordringen til alle; Nok er nok - bryd tavsheden, hvis der er kritisable forhold på arbejdspladsen. Det er vigtigt, at der altid er en kultur på arbejdspladsen som siger, at det er okay at fortælle offentligheden, hvis noget er uforsvarligt eller ligefrem livstruende for borgere såvel som den ansatte selv. ”Ytringsfriheden skal FOAs medlemmer i høj grad tage alvorligt, da det ikke kun er en ret – det er også en pligt,” understreger FOA Aalborgs sektorformand Jesper Hermansen.

Presses til at tie
Desværre siger en ny FOA-undersøgelse, at ledelsen hos mere end hvert sjette FOA-medlem har givet den ansatte et påbud om, at de ikke bør ytre sig offentligt om forholdene på arbejdspladsen. Dertil kommer at mere end hver tredje fornemmer, at det er bedst at de holder lav profil om forholdene. Samlet set betyder det, at knap hvert andet FOA-medlem presses fra ledelsen til at holde mund om problematiske forhold.

Frygten for konsekvenser spøger
Med den undersøgelse i baghånden er der ingen tvivl om, at det var et relevant tema for besøgene på arbejdspladserne. Medlemmerne gav god feedback på budskabet om Nok er nok - bryd tavsheden, men selvfølgelig mødte FOA Aalborg også ansatte der frygter konsekvenserne, hvis de fortæller hvordan virkeligheden ser ud på deres arbejdsplads! ”Det er problematisk, at der på nogle arbejdspladser er en arbejdspladskultur som byder, at man tier om kritisable forhold. Vi arbejder på at ændre den kultur, men hvis medlemmerne frygter at miste jobbet, så er det svært at få dem til at tale om arbejdsforholdene, siger sektorformand Jesper Hermansen fra FOA Aalborg.

TV2 Nord: Offentligt ansatte frygter fyreseddel – tør ikke stå frem med kritik

De kritisable forhold eksisterer
Det største problem er, at næsten hver tredje ansat fortæller, at de har oplevet, at der er kritisable forhold på jobbet - forhold som offentligheden netop burde kende til. Samme undersøgelse viste, at det kun var hver femte som oplevede det for blot tre år siden, og netop stigningen i arbejdspladser med kritisable forhold burde ifølge sektorformand Jesper Hermansen tages alvorligt.

Udover en snak om at bryde tavsheden, blev der også talt om løn, løntjek og psykisk og fysisk dårligt arbejdsmiljø – herunder tidspres og dårlige normeringer. FOA besøgte arbejdsplader, hvor der var udfordringer, men også arbejdspladser hvor samarbejdet og det gode arbejdsmiljø er i højsædet.

Arbejdspladsbesøg på Specialbørnehjemmet Kvisten i Støvring.