Den 12.maj blev der demonstreret i MANGE af landets kommuner - blandt andet på Aars Rådhus, hvor velfærdsalliance.dk også havde kaldt til demonstration.

I Vesthimmerland kan omprioritering betyde afskedigelser!

Den 12.maj blev der demonstreret i MANGE af landets kommuner imod omprioriteringsbidraget. Et af de steder, var Aars Rådhus, hvor velfærdsalliance.dk også havde kaldt til demonstration. Her var mere end 100 mødt op for at vise modstand mod regeringens omprioriteringsbidrag. Den landsdækkende demonstration er blevet sat i værk af Velfærdsalliancen, der består af en række fagforeninger, organisationer, sociale bevægelser og bekymrede borgere.

Susanne Andersen: Urimelige vilkår for de lokale politikere

Fællestillidsrepræsentant Susanne Andersen er bekymret for hvad besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget kommer til at betyde for Vesthimmerland.  ”Det er ikke rimelige vilkår for de lokale politikere, og heller ikke for de ansatte og for borgerne.  Det ender med, at vi skal til at afskedige, og det er ikke i orden. Måske får vi nogle penge retur, og så skal vi til at genansætte – det giver utryghed, og det er ikke i orden hverken for forældre, børn eller de gamle som vil blive ramt – 16 millioner er rigtig mange penge,” understreger Susanne.

Kenneth Bach Kristensen: Frygter at det vil koste arbejdspladser

Fællestillidsrepræsentant for Socialpædagogerne i Vesthimmerland, Kenneth Bach Christensen frygter også for konsekvenserne: ”Jeg frygter at omprioriteringsbidraget kommer til at ramme min arbejdsplads – som er flere beskyttede værksteder rundt omkring i kommunen – bl.a. rutebilstationen i Aalestrup; Bed and Breakfast i Ranum og Gundersted købmandsgård.  De tilbud er tiltænkt borgere som har brug for nogle andre beskæftigelsesmuligheder. Og går det ud over dem, så vil det koste arbejdspladser, men det vil også betyde, at de handicappede kun kan blive tilbudt at være på de store beskyttede værksteder og den enkelte kan ikke selv vælge om det er noget de har lyst til. ”Der er i forvejen blevet skåret kraftigt på de handicappede i de senere år, og med nye besparelser kommer det virkelig til at gøre ondt,” siger Kenneth Bach Christensen.

Palle Jensen: Går ud over børn, ældre og handicappede

Udvalgsformand, Palle Jensen siger, at det drejer sig om mange millioner for en lille kommune som Vesthimmerland, da man allerede har lavet fastlåste kontrakter for eksempelvis anbringelser som man ikke kan komme ud af. ”Det har en mega betydning for velfærden i kommunerne og dem som må holde for bliver igen de ældre, de handicappede og børnene. Det er de muligheder, som kommunerne har for at påvirke de her besparelser, og det kommer til at gøre virkelig ondt, når de her spareforslag kommer på bordet,” siger Palle Jensen som er udvalgsformand for Socialudvalget i kommunen. Han frygter også, at det bliver svært at holde på kommunens dygtige medarbejdere, da flere besparelser skaber usikkerhed.

Flemming Møller Mortensen: Omvend en DF’er

Flemming Møller Mortensen talte også i ved Aars Rådhus, og han forudså, at kommunerne kommer i endnu vanskeligere situation og særligt udvalgsformanden for Sundhedsudvalget får det svært. Med omprioriteringsbidraget kan han ikke lave en kvalitetsindsats og en forebyggelsesindsats rettidigt. Jeg håber, at omprioriteringsbidraget bliver trukket tilbage – og det kræver bare, at vi omvender en enkelt DF’er i folketinget” Bliver omprioriteringsbidraget til virkelighed vil det betyde nedskæringer og besparelser på de velfærdsydelser, som vi kender i dag.

Skriv en kommentar på Facebook