Rebild: Til kamp mod omprioriteringsbidraget

Mød om foran rådhuset i Støvring torsdag den 12. maj kl. 17 for at udtrykke din utilfredshed med regeringens ”nedprioriteringsbidrag”.

Rebild: Til kamp mod omprioriteringsbidraget

På byrådsmødet den 31. marts vedtog et flertal i byrådet, at ”med henblik på at styrke det kommunale selvstyre opfordrer Rebild Kommune KL til at modarbejde omprioriteringsbidraget, således at de 2,4 mia. kr. administreres direkte ude i kommunerne”

For Rebild kommune medfører omprioriteringsbidraget, at kommunen skal spare 12 – 24 – 36 millioner kroner i 2017-2019, hvis regeringens krav om 1 % nedskæring gennemføres.

Det afgørende problem er dog, at omprioriteringsbidraget først skal findes gennem nedskæringer og forringelser i kommunen, før der eventuelt sendes penge tilbage fra regeringen. Regeringen har desuden gjort det klart, at omprioriteringsbidraget skal bruges til at løse nye opgaver. Det betyder, at selvom kommunen skulle få en del af pengene retur, så skal der alligevel afskediges medarbejdere et sted for at kunne løse opgaver et nyt sted.

Vi er en gruppe borgere i Rebild kommune: ”Rebild for velfærd og tryghed”, der ønsker at gøre oprør mod regeringens omprioriteringsbidrag.

Rebild kommune ligger allerede i bunden af hvor mange kroner, der bevilges pr barn om året. Børnene er vores vigtigst ressource, der skal ikke spares yderligere, derfor har vi inviteret forældrerepræsentanter og fagforbund inden for børn- og unge området til et debatmøde på Kulturstationen i Skørping den 3. maj

På mødet fokuseres på konsekvenserne af besparelser inden for børnepasning og skoleområdet

Rebild for velfærd og tryghed er inspireret af Velfærdsalliancen.dk Vi siger ja til kommunal velfærd og tryghed. Vi siger nej milliardbesparelser og til omprioriteringstyveriet.

Men det er ikke kun inden for børene- unge området, at omprioriteringsbidraget vil medføre store besparelser. Det vil være inden for alle kommunens velfærdsområder.

Derfor har vi i lighed med mange andre steder i landet arrangeret en demonstration. I Rebild bliver det foran rådhuset i Støvring torsdag den 12. maj kl. 17, hvor vi håber at rigtig mange vil møde op både borgere og ansatte i Rebild kommune og udtrykke deres utilfredshed med regeringens ”nedprioriteringsbidrag”

Der er inviteret faglige talere fra FOA og 3F, som vil holde tale ved demonstrationen.