Ingelise Rasmussen, social normeringspædagog i Aalborg Kommune
Ingelise Rasmussen - social normeringspædagog i Aalborg Kommune.
Foto: Inge-Marie Krøier

Social normeringspædagog i dagplejen har fokus på sårbare familier

Ingelise Rasmussen er dagplejepædagog og arbejder sammen med to kollegaer som sociale normeringer i dagplejen. Deres fokusområde er at give støtte til de dagplejere, der arbejder med børn og familier, der har behov for en ekstra indsats. Familierne bor typisk i tre af kommunes udsatte områder – nemlig Aalborg Øst, Løvvangen og Strubjerg i Nørresundby. Ingelise bruger en del tid hos dagplejerne, hvor hun sparrer med dem om de signaler hos små børn, der kan vække bekymring. Hvis der er behov for hjælp og støtte, er det nødvendigt at inddrage forældrene, og sammen med dagplejeren holder hun forældresamtaler. Det er en tidligt forebyggende indsats.

 

Opmærksomme på børns signaler

I jobbet som social normeringspædagog arbejder hun tæt sammen med andre dagplejepædagoger, men også med dagplejere og forældre. I første omgang er det dagplejer og dagplejepædagog som bemærker, at et barn viser signaler, som bekymrer, og som man skal have ekstra opmærksomhed på. Herefter bliver Ingelise inddraget, og hun kan hurtigt rykke ud, for at give tæt sparring til dagplejer om barnets behov, inddragelse af forældre og evt. starte et tværfagligt samarbejde. Ingelise er fastansat som social normering. Derudover er der ansat to socialrådgivere i social normering, som er placeret på daginstitutionerne, hvor de er led i et forebyggende tilbud til Aalborg Kommunes borgere. Ingelise er vant til at arbejde med børn, da hun gennem mere end tyve år har arbejdet som dagplejepædagog og tidligere arbejdede på et børnehjem.

 

Tidlige underretninger kan være positive
Tidlige og forebyggende underretninger er et redskab, som bruges oftere, forklarer Ingelise. ”Før skulle der mere til før der blev udarbejdet en underretning – vi var måske mere berøringsangste, men jeg har ændret syn på underretninger, for jeg ser de kan ændre situationen for børnene, så det bliver positivt for dem,” understreger Ingelise Rasmussen.

Ingelise fortæller om et eksempel, hvor et barn var i dårlig trivsel; det var ofte ked af det, svær at komme i kontakt med, tynd og småtspisende, og kom meget ustabilt i dagplejen. Efter samtale med moderen finder Ingelise ud af, at det handlede om flere essentielle ting – nemlig en uholdbar boligsituation, mor havde svært ved at skabe struktur på dagen og opdragelse generelt, og hun havde svært ved at gennemføre den påbegyndte uddannelse. Der blev lavet en tidlig underretning i samarbejde med den unge mor, og hun fik hurtigt tilknyttet en pædagogisk familievejleder og hjælp til bolig og fastholdelse i uddannelse. Derudover blev moderen opfordret til at sende barnet stabilt afsted i dagplejen, så det kunne få en fast rytme og blive stimuleret udviklingsmæssigt. "Det har faktisk vist sig, at mor kunne mere end både vi og hun selv troede hun kunne", fortæller Ingelise. 

 

Sparringspartner for dagplejere og familier med mistrivsel

Ingelise fortæller, at børnenes manglende trivsel kan skyldes mange forskellige ting.  F.eks. at forældrene befinder sig i socialt udsatte positioner, at forældre ikke har lært at se og forstå barnets behov, i nogle tilfælde er der misbrug. Det kan også være forældre med depression og angst, eller forældre i skilsmisse, som kæmper om barnet.  Problemer i familien kan betyde en svær eller endda mangelfuld dialog i dagplejen, og så drejer opgaven sig om at hjælpe med at forbedre dialogen. Her kan det være Ingelises opgave at hjælpe med en bedre kommunikation.

Det kan også ske, at dagplejeren ikke føler, at hun slår til i forhold til et barn, som hun passer. Her kan Ingelise være behjælpelig med sparring og støtte. Herefter kan de sammen hjælpe barn og familie videre. Det er Ingelises fornemmeste opgave at understøtte alle i den udfordring de står overfor - og det med et stort øje for både barn og familie.

 

Redskaber hjælper i sidste ende børnene

Ingelise fortæller, at Marte Meo er et af de redskaber, der bliver brugt for at afdække, hvad et barn kan, og hvad det har brug for hjælp til. Marte Meo tager udgangspunkt i barnets og den voksnes ressourcer, og det som man gør godt, og fokus er på udviklingsmulighederne.

Derudover arbejdes der ud fra ICDP, som både dagplejere og dagplejepædagoger er uddannet i. ICDP handler om at udvikle kvaliteten af relationer og samspil, og en bevidsthed omkring egne personlige kompetencer.

 

Ingelise fortæller, at hun og en social normeringskollega, er de to pædagoger som modtager og starter flygtninge børn og familier op i dagplejen. De følger barnet i dagplejen i de første måneder og giver sparring til dagplejeren, indtil barnet er faldet godt til.  Det at arbejde med social normering er utrolig spændende og udfordrende, fortæller Ingelise Rasmussen.

 

 

FOA roser initiativet i Aalborg Kommune og siger: ”Godt med en tidlig indsats hos de mindste børn, som naturligvis må starte i dagplejen – det initiativ andre kommuner også kan drage nytte af,” udtaler sektorformand Jytte Christensen.

 

_________

Hvad er en underretning? En underretning er en helt konkret henvendelse til kommunen givet videre i brevform, via mail, via et telefonopkald eller ved personligt fremmøde. Beskeden har til formål at informere kommunen om en bekymring for et barns eller ungs trivsel og udvikling.

Senest redigeret den 19.12.2016 af imks024@foa.dk