Studietur til Berlin med FOA - på vej i bussen!

Studietur med frihed til at opleve mere på egen hånd

Studietur til Berlin - også for de unge
Den 23-årige social- og sundhedshjælper Sandra Aabech Nielsen var som yngste deltager med på FOAs studietur til Berlin. Et par kolleger fra Pandrup Plejecenter lokkede hende med, og hun har kun positivt at sige om turen. Hun indrømmer blankt, at hun tænkte sit, da hun satte sig i bussen og så, at alle deltagere var noget ældre end hende. Heldigvis havde alderen ingen betydning, og hun indrømmer, at hun havde en rigtig hyggelig studietur. Særligt fremhæver Sandra, at alle var i godt humør, og hun morede sig langt mere end ventet.

Social- og sundhedshjælper Sandra Aabech Nielsen

Fortælling om krigen gjorde indtryk
Det hun husker som noget særligt fra turen til Berlin, var guidens fortælling om anden verdenskrig. ”Den gjorde et helt særligt indtryk på mig, og det kan jeg også bruge i det daglige, da mange af plejehjemmets beboere kan snakke med om krigen,” fortæller Sandra.
Noget som også gjorde indtryk var arbejdsforholdene på det plejehjem som de besøgte. Der er ingen tvivl om, at vi har det meget bedre – dels fordi vi har en bedre normering og en bedre løn, fortæller Sandra.

Selvom Sandra var den absolut yngste deltager er hun på ingen måde skræmt af opholdet – nej hun fortæller gerne kollegerne om turen, så de måske vil tilmelde sig den næste tur til Berlin som løber af stablen i efteråret. Skulle hun kritisere noget, så var det, at hun ikke havde så nemt ved at finde studieturen på hjemmesiden. Sandra kiggede under www.foa.dk og ikke på www.foa.dk/aalborg , hvor man finder alle aktiviteter for medlemmer i Aalborg.

Parret Esben Jensen og Hanne Førby fra FOA Thisted-Morsø

Tilrettelæggelse i top
Parret Esben Jensen og Hanne Førby fra FOA Thisted-Morsø var også med i Berlin og de roser arrangementet, som de beskriver som fantastisk godt tilrettelagt. Særligt synes de, at det var godt med en fast guide på hele turen. I første omgang så de annoncen i det lokale blad fra Thisted-Morsø og tænkte, at det kunne være hyggeligt at kombinere storbyferie med en bustur. Udover det fagrelevante emner fortæller Esben, at det var hyggeligt at møde andre fra samme branche – han arbejder selv i hjemmeplejen som udekørende og Hanne på en skærmet afdeling for demente. Han understreger, at der ikke kun blev talt om arbejde, nej vi snakkede om meget andet - også på kryds og tværs af faggrupper, fortæller Esben fra Thisted.

Løn på plejehjem ekstremt lav
Esben fortæller, at de fandt de faglige indslag interessante, og turen gjorde dem klogere på hvordan fagforeninger fungerer i Tyskland – eller ikke fungerer. På grund af en lav organisationsprocent på blot 12 procent har de meget svært ved at kræve og få en løn som de kan leve af. Det står så slemt til, at de har bedt regeringen om at fastsætte en mindsteløn. Det viser endnu engang at fagbevægelsen faktisk har en berettigelse her i Danmark, fortæller Esben. De fik at vide, at de ansatte på det plejehjem de besøgte, blot tjener 8 Euro i timen, hvilket svarer til 60 danske kroner. Det er der ingen som kan leve af, og derfor er de fleste også nødsaget til at have mere end et job. Den historie burde alle høre, så vi fortsat kan samle tilslutning til de danske fagforeninger og opretholde lønnen, understreger Esben.

Social- og sundhedsassistent, Margrethe Dahl

Fedt afbræk fra hverdagen
Margrethe, som det seneste år har arbejdet som støtte kontakt person i psykiatrien (SKP’er), deltog også i turen, og hun så den som alt andet end faglig. ”Jeg synes bare, at det var fedt at få lov til at være sammen med venner som arbejder inde for faget.” Margrethe havde brug for et afbræk fra hverdagen, og det fik hun. I øvrigt var Stemningen fin, og der blev også tid til en øl inden sengetid. Det bedste var, at udflugterne var planlagt om formiddagen, så der var frihed til at opleve mere på egen hånd om eftermiddagen.

Ris og ros til turen

Social- og sundhedsassistenten kommenterer også på tyskernes måde at drive plejehjem på og misunder bestemt ikke den manglende medbestemmelse eller sygeplejersker som går til 75 kroner i timen.

Skulle Margrethe komme med en kritisk kommentar til FOAs tur, så var det til guiden, der blandt andet ignorerede spørgsmål som deltagerne ønskede at få stillet og besvaret – eksempelvis på plejehjemmet. Heldigvis tog Torben Sejrup initiativ til at stille de ubesvarede spørgsmål, fortæller hun fortrøstningsfuldt. Til gengæld har Margrethe lutter ros til chaufføren, som på imponerende vis kunne snige bussen ind alle vegne.