TV: Bjørn brød tavsheden - ville du gøre det samme?

Fortæl hvordan det står til med velfærden.

Bjørn Poulsen er pædagogmedhjælper på Solkrogen, som er et socialpsykiatrisk bosted i Jammerbugt Kommune. Han er en af de få som tør bryde tavsheden og i denne video fortæller han, hvordan han synes kvaliteten er af de ydelser som han og hans kolleger tilbyder borgerne i socialpsykiatrien.

Vold, stress og dårlige normeringer

Han fortæller, at volden som bliver begået mod ham og kollegerne er det som er hårdest for ham, da det sker ugentlig! Han pointerer, at nogle af de voldelige episoder kunne være undgået, hvis de havde haft tid og ressourcer til faglig sparring. Bjørn har overvejet om han stadig skal arbejde i socialpsykiatrien, da han har været forsøgt kvalt, slået og bidt og i øvrigt har været gået ned med stress to gange! Han nævner også, at dårlige normeringer har ført til, at en borger endte i et misbrug og begik vold udenfor bostedet. Det ville aldrig være sket, hvis borgeren havde haft den oprindelige normering, udtaler Bjørn Poulsen.

Tal højt om velværden!

Dét, at Bjørn ytrer sig offentligt, vil FOA gerne rose, da ingen offentligt ansatte, skal gå rundt og skamme sig over kvaliteten af de ydelser, som de tilbyder borgerne.

I FOA Aalborg ville vi ønske at flere FOA-medlemmer ville stå frem for at fortælle, hvordan det står til med velfærden. Tavshed går ud over den demokratiske debat, og det er jo netop FOAs medlemmer, som er de største eksperter på konsekvenserne af de politisk bestemte nedskæringer. Set i det perspektiv kan man argumentere for  ytringspligt snarere end ytringsfrihed for offentligt ansatte.

Netop FOA-medlemmers viden og erfaring er uundværlig, når vi skal vurdere, om politikerne gør deres job godt nok. Tager de ikke personalets negative erfaringer alvorligt, så fortjener de ikke at blive genvalgt.

Skriv en kommentar på Facebook