Trine Nielsen - er en af 20 som netop har mistet jobbet efter en konkurs, men hun prøver at se positivt på situationen og glæder sig over morgenerne med børnene.
Foto: Inge-Marie Krøier

Konkursramte medlemmer straks hjulpet af FOA

Uden decemberløn…

Mellem jul og nytår overlod endnu et hjemmeplejefirma den visiterede hjælp til Aalborg Kommune, og firmaet er nu erklæret konkurs. Det har berørt ikke mindre end 20 FOA-medlemmer og deres familier. De modtog den 27. december den meget kedelige nyhed, at arbejdsgiveren OP Service ApS ikke var i stand til at udbetale løn.

Timingen kunne ikke være mere uheldig, da december er den måned, hvor de fleste danskere bruger mange penge på julegaver og ser frem til årets sidste lønudbetaling. De nu tidligere ansatte måtte fra den ene dag til den anden indse, at de havde mistet jobbet og ikke ville få løn for de seneste seks uger – ja de to meldinger alene kan vælte læsset for de fleste!

Hurtig indsats hos FOA

Social- og sundhedshjælper Trine Nielsen der indtil for nylig arbejdede for OP Service i Nibe siger: ”Den konkurs er sur for borgerne, men sandelig også for Aalborg Kommune og for os ansatte.” Fra den ene dag til den næste måtte de indse, at de ikke længere var en flok super gode kolleger - men skuffede og arbejdsløse. ”FOA var klar til at holde møde med os blot to timer efter vi fik beskeden, og netop den hurtige indsats og den gode hjælp er vi rigtig glade for,” siger Trine, der indtil for nylig har været tillidsrepræsentant for kollegerne i Nibe. Til mødet i FOA blev de orienteret om, hvad de bedst kan gøre for at sikre deres løn, feriepenge, pension og anciennitet.  Udover fagforeningen kontaktede Trine banken for at lave en aftale med den.

Hun havde slet ikke forudset konkursen, men set i bakspejlet var der selvfølgelig tegn hun kunne have reageret på, men det havde sandsynligvis ikke ændret noget. Hun fortæller, at arbejdsgiver havde ”glemt” at udbetale hendes overarbejdstimer og derudover manglede hun arbejdstøj, men det blev aldrig bestilt, selvom hun havde efterspurgt det længe.

Mest bekymret for enlige med børn

Trine fortæller, at hun og familien klarer sig trods den manglende løn, da de har to indtægter. Alligevel kom beskeden om den manglende løn meget ubelejligt, da tørretumbleren gik i stykker i julen. Derudover var de netop blevet koblet på det kommunale vandværk, og den regning lød på 35.000 kr., så alt i alt var det et meget uheldigt tidspunkt - også for Trine og hendes familie. Hun er mest bekymret for de kolleger som er alene med børn og fortæller, at deres frustration selvsagt er helt anderledes, og nogle af dem har svært ved at sove om natten på grund af situationen. Personligt prøver Trine at finde ro i den nye situation, og for en tid vil hun glæde sig over, at hun kan sende børnene i skole, eftersom hun ikke skal møde kl. 7. Når der bliver ro på alt det praktiske, vil hun tage stilling til om hun skal læse til social- og sundhedsassistent eller søge nyt arbejde.

Konkursen blev en realitet

Den 2. januar 2017 blev konkursen for OP Service Aps en realitet ved skifteretten i Aalborg. Det betyder, at FOA Aalborg nu kan henvende sig til Lønmodtagernes Garantifond, så de privatansatte medlemmer kan få deres tilgodehavender. ”Det er rigtig ærgerligt med endnu en konkurs, men vi gør alt for at tage os af de udfordringer der melder sig, når medlemmer mister arbejdet eller ikke får udbetalt løn,” udtaler Peter Ottosen, som bl.a. har ansvar for de privatansatte i FOA Aalborg.

Beredskabet virkede

Peter Ottosen understreger, at det er vigtigt, at FOA altid er der for medlemmerne, når de har brug for hjælp. Jo hurtigere FOA kan hjælpe jo hurtigere kommer de ud af de økonomiske problemer, som det ofte skaber, når ansatte ikke får udbetalt løn. Flere af medlemmerne har givet udtryk for, at FOA har reddet nytåret for dem, og det er rart at vide, at de sætter pris på FOAs indsats, fortæller Peter. ”Også denne gang virkede beredskabet, og vi bestræber os altid på at være klar til at hjælpe medlemmer der kommer i klemme ved konkurser,” understreger Peter Ottosen. FOA Aalborg har desværre stor erfaring med private konkurser i ældreplejen, men det gør også, at de privatansatte er i de bedste hænder.

Skriv en kommentar på Facebook