Lundbyescentret: Ny teknologi giver tryghed for alle
Social- og sundhedshjælper, Jane Nehls er en del af et topmoderne plejecenter som har gennemgået en velfærdsteknologisk udvikling efter endt renovering i 2014.
Af: Inge-Marie Krøier
På Lundbyescentret i Vejgaard er Jane og kollegerne klædt på til at gå fremtiden i møde, og de håber at fremtidens ældre også er klar til toiletter med vaske- og tørrefunktion, moderne loftlifte og trykfølsomme sensorgulve. Men selvom det er et spritnyt plejehjem - så understreger Jane, at det er vigtigt, at de ikke kun er en institution men også er et hjem med tid til nærvær.
Krav om samtykke
Efter renoveringen fik de besøg af et hold uddannede velfærdsteknologer som introducerede dem til de nye topmoderne hjælpemidler. I opholdsstuen og soveværelserne er der installeret trykfølsomme sensorer under gulvet. Hvis beboeren falder, registreres det af sensorerne, hvorefter de ansatte får besked om hændelsen, så de kan komme beboeren til undsætning. En aktivering af systemet kræver, at beboeren giver sit samtykke ved indflytningen. Det kræver, at de kan svare relevant for sig i forbindelse med visitation til plejecentret – ellers kan de ikke flytte ind på stedet, da de aldrig slår gulvene fra. Udover sensorgulve er der i sove- og badeværelset monteret loftlifte, som sikrer et effektivt, komfortabelt og sikkert løft, hvis beboeren har brug for hjælp til at blive forflyttet. Desuden er alle badeværelsernes toiletter udstyret med en vaske- og tørrefunktion, der klarer den personlige hygiejne efter toiletbesøg.
Alle badeværelsernes toiletter udstyret med en vaske- og tørrefunktion, der klarer den personlige hygiejne efter toiletbesøg.
Sensorgulve har gjort en stor forskel
Tillidsrepræsentant Jane Nehls og leder på Lundbyescentret Marianne Savkov fortæller, at de har haft særlig fokus på sensorgulvene som både ansatte, beboere og pårørende har taget til sig. Gulvene er koblet på kaldeanlæggene og betyder en stor tryghed for alle, og det er det bedste ved teknologien. Det har betydet, at de kan være færre i nattevagt, men det har ikke givet en decideret besparelse – blot givet større tryghed. De ved altid, hvor beboerne er, hvis de forlader lejligheden, og er de faldet, så bliver de hurtigt fundet og kommer ikke til at ligge på et koldt gulv i længere tid. Det giver særligt tryghed for familien, da gulvene er med til at mindske risikoen for dødsfald ved alvorlige fald eller brud.
Implementering har været en sej proces
Jane og Marianne erkender, at det har været en lang og sej proces at implementere ny teknologi, men Jane fortæller, at alle ansatte har været gode til at hjælpe hinanden, hvis der var udfordringer. Dertil kommer, at de har nøglepersoner som har ansvar for at lære tingene videre til kollegerne. Det gælder både rent teknisk, men også når det drejer sig om det praktiske i forhold til rengøring af hjælpemidlerne. Jane synes, at undervisningen har været god og tilføjer, at de selvfølgelig selv har afprøvet alle hjælpemidler, så de kan gå i dialog med beboerne om det at benytte et toilet med skylle- og tørrefunktion. Det kan ikke hjælpe noget, at de skal ”sælge” teknologien til borgerne, hvis de ikke selv ved hvad det drejer sig om. Selve implementeringen har taget lidt over et år, hvoraf gulvene var lettest at vænne sig til. Det er ikke kun de ansatte som skal vænne sig til teknologierne – det skal borgerne og de pårørende også, så de er i stand til at begå sig i beboerens lejlighed. Marianne fortæller, at de har fået rigtig god hjælp fra de firmaer som har udviklet systemerne – får de eksempelvis et tekniske problem, så får de altid svar samme dag, og det er betryggende for alle.
Rummelig stue på Lundbyescentret - beboer Edith Jacobsen
Mindre besparelse end forventet
Inden de teknologiske hjælpemidler blev indført på plejecentret havde Aalborg Kommune forudset, at de kunne spare fem procent på driften – hvilket svarer til 1,2 million kroner, men beløbet er nu nedjusteret til tre procent, hvilket nogenlunde svarer til to fuldtidsansatte. Investeringen i velfærdsteknologi giver mulighed for at bruge medarbejdernes ressourcer bedre, og fastholde at de ældre kan bibeholde selvbestemmelsen længst muligt. Sensorgulvene og de øvrige teknologiske løsninger giver beboerne stor bevægelsesfrihed, fordi de ikke skal være bange for at falde uden at blive fundet. De ansatte skal ikke længere tjekke op på borgerne om natten, men kan bruge tiden på andre opgaver, og det betyder, at beboerne kan sove uforstyrret hele natten – en win-win for alle parter.
Fællesskabet er vigtigt
Udover alle de teknologiske initiativer har de stor fokus på sociale aktiviteter i løbet af dagen eller om aftenen – de mest populære er banko og fællesspisning. Pædagogisk arbejder de med at få borgerne til at deltage i fællesskabet, og de lykkes i høj grad med opgaven, og får flere og flere til at deltage i de sociale arrangementer. De forsøger også at inddrage beboerne i dagligdagens gøremål som at skrælle æbler til æblekage eller at dække bord, og på den måde får de fornemmelsen af, at der stadig er brug for dem – også selvom de er på et plejecenter. Det er en kultur som de håber vil smitte af på de øvrige beboere, så de ikke føler, at der er tale om opbevaring, men at det er et hjem for den store ”Lundbyes-familie”.