Pædagogmedhjælper Birthe Rasmussen
Pædagogmedhjælper Birthe Rasmussen føler sig tryg ved at skrive efter test og kursus.
Foto: Inge-Marie Krøier

Nu skriver Birthe takket være test & hjælp

Kurset har været en øjenåbner for Birthe Rasmussen som udtaler: ”Før fik jeg andre til at skrive beskeder for mig eller lave et opslag på computeren, det var usmart, så nu gør jeg det selvfølgelig selv.”

Nu får alle kommuner mulighed for at lave en særlig indsats for FOA-medlemmer med læse-, skrive-, regne- og IT-behov. Med økonomisk tilskud fra Den kommunale Kompetencefond.

I dag stilles der øgede krav til brugen af it og skriftlig kommunikation – blandt andet via Internettet og det kan være svært at løse det daglige arbejde og at gebærde sig i mange aspekter af privatlivet, hvis man mangler grundlæggende færdigheder med regning, læsning og IT. Et nyt projekt med 3F, FOA og Kommunernes Landsforening (KL) sætter fokus på indsatsområdet, og der er ovenikøbet afsat midler til projektet, og forhåbentlig vil alle tage godt imod initiativet som ovenikøbet har politisk bevågenhed.

Tjek om der er behov for kurser
Der er hjælp at hente, hvis man lader sig teste. FOA Nordjylland vil derfor opfordre alle FOA-medlemmer, der har opbakning fra ledelsen, til at tage imod tilbuddet om kompetenceafklaring. Det er vigtigt, at være opmærksomme på, at deltagelse i ”Bliv bedre til ord, tal og IT” forudsætter at hele arbejdspladsen testes. Hvis afklaringen viser, at der er behov for kurser, vil det blive tilrettelagt efter resultaterne af det, screeningerne har vist.

Hvis du som FOA-medlem og resten af dine arbejdskolleger lader jer teste indenfor ord, tal og It, så er der blandt andet et IT-kursus i sigte. Enkelte arbejdspladser har allerede ladet sig teste og deltager nu på relevante kurser, der er målrettet FOAs og 3Fs medlemmer.

Nu gør jeg det selv!
Pædagogmedhjælper Birthe Rasmussen, fortæller at, hun ofte har droppet at skrive en meddelelse på tavlen i børnehaven. Typisk fik hun en kollega til at gøre det, men efter kurset ”Bedre til ord, tal og IT” tager hun selv teten og skriver meddelelserne. Kurset gav hende mange små hjælperedskaber og huskeregler, der gjorde tingene lettere. Bedre færdigheder har givet Birthe en langt større selvtillid og arbejdsglæde, og derfor anbefaler hun arbejdspladser med FOA-medlemmer at lade sig teste. Kurset har været en øjenåbner for Birthe som udtaler: ”Før fik jeg andre til at skrive beskeder for mig eller lave et opslag på computeren, det var usmart, så nu gør jeg det selvfølgelig selv.”

FOA: Lad jer teste
”FOA Nordjylland hilser projektet velkommen og håber at alle medlemmer vil lade sig teste indenfor tre fokusområder – nemlig: ord, tal og IT. Initiativet giver medlemmerne en god mulighed for at forbedre kompetencerne og takket være Kompetencefonden, er der afsat midler til vikardækning,” understreger næstformand i FOA Nordjylland Pia Pedersen.

Kræfterne bag initiativet er FOA, 3F og KL.

Vil du høre mere om projektet, så kontakt uddannelseskonsulent, Jytte Binderup- Ernstsen.

Skriv en kommentar på Facebook