Jesper Hejlman Hermansen, sektoransvarlig for social- og sundhedssektoren i FOA Nordjylland
Foto: Inge-Marie Krøier

Fritagelser for lockout sætter fokus på normering på nordjyske hospitaler!

I FOA Nordjylland har vi fået henvendelse fra Region Nordjylland som i forbindelse med planlægningen af nødberedskabet på hospitalerne ønsker at fritage, indtil videre, ikke mindre end 26 afdelinger fra lockout.

De mange afdelinger er på henholdsvis Aalborg Universitetshospital og Regionshospitalet Nordjylland. Det er et opsigtsvækkende stort antal afdelinger. Baggrunden for regionens fritagelser skyldes eksempelvis, at nogle afdelinger ikke kan stille med nødberedskab – på baggrund af mangelfuld normering eller på grund af de livsvigtige opgaver der udføres. Det har undret FOA Nordjylland, at så mange blev udtaget til lockout, når vi også erfarer, at der er overbelægninger på flere afdelinger, hvilket også vanskeliggør at justere på bemandingen, understreger sektoransvarlig for social- og sundhedssektoren Jesper Hermansen.

Ønsket fra Region Nordjylland side om fritagelser fra lockout drejer sig om flere faggrupper – heriblandt social- og sundhedsassistenter og enkelte portørgrupper. Det undrer Jesper Hermansen, at Danske Regioner udtager så stort et antal arbejdspladser til lockout - for bagefter at fritage selvsamme afdelinger.

Stærkt bekymrende
I FOA Nordjylland er holdningen, at det er en stærkt bekymrende situation. Det er tankevækkende, at vi skal ud i en konfliktsituation før normeringen på hospitalerne, bliver tydelig for alle og enhver. Borgerne må da også undre sig over, hvordan det overhovedet kan lykkes de ansatte i sundhedsvæsenet at opretholde faglighed, omsorg og service med den nuværende normering. En situation der af alle faggrupper på de danske hospitaler omtales som særdeles kritisk.

”Når konflikten er overstået, så forventer vi, at situationen omkring normeringen bliver taget op politisk. Vi ved at bemandingen er yderst sparsom, så det her er ikke nyt for os, men det er utrolig, at vi skal så langt ud, før situationen bliver taget alvorligt. Tænk sig, at der ikke er bemanding til at stille et nødberedskab. Det er yderst beklageligt, at sundhedspersonalet skal arbejde under de forhold,” udtaler sektoransvarlig Jesper Hermansen fra FOA Nordjylland.

Skriv en kommentar på Facebook