Social- og sundhedsassistent Helene Pedersen fra Løgstør syge- og hjemmepleje.
Foto: Inge-Marie Krøier

Helene: Vi er klar, hvis strejken bliver en realitet!

Social- og sundhedsassistent Helene Pedersen er et af de FOA-medlemmer som er udtaget til strejke, hvis strejken bliver en realitet efter seneste udsættelse før påske.

Helene fortæller, at der efter udsættelsen var en lettet stemning på hendes arbejdsplads i Løgstør syge- og hjemmepleje, da det gav håb om en forhandlingsløsning, men eftersom forhandlingerne stadig snegler sig afsted, så opstår der igen en stemning der peger i retning af strejke. Det skaber fornyet usikkerhed for de som eksempelvis har planlagt ferie i den nærmeste fremtid.

Helene vurderer, at alle vil blive berørt, men nogle selvfølgelig mere end andre. Aftenvagterne skal eksempelvis møde ind i FOA om dagen, selvom de er vant til at møde om natten? Men det er jo sådan det er, og selvom det kan give nogle frustrationer, så skal vi glæde os over, at der er mere end 100 faggrupper i det offentlige som står sammen om at stille krav om bedre løn- og ansættelsesvilkår, siger Helene.

God information til de strejkeramte
Det er nu det gælder og Helene tror, at usikkerheden blandt kollegerne primært skyldes den manglende erfaring med strejker, men heldigvis blev de rigtig godt informeret på det informationsmøde der blev holdt for de strejkeramte i Aars. Helene fortæller, at hun gik derfra med fornemmelsen af, at FOAs medlemmer står sammen. Selv har Helene en del erfaring med at strejke, da hun arbejdede som slagterimedarbejder, men hun indrømmer at strejke i hjemmepleje-regi er ny for hende. Hun er dog overbevist om, at de nok skal få mobiliseret sig og gjort opmærksom på hvad der skal til for at de vil stille sig tilfredse med de igangværende overenskomstforhandlinger.

Alle har ansvar for at tilegne sig viden
Det som bliver afgørende er, at vi alle føler, at vi er godt informeret, og det vil også være væsentlig for sammenholdet. Det er især vigtigt, at alle ved hvad strejken handler om og hos os i Løgstør handler det meget om hvad tillidsrepræsentanten melder ud og formidler. Helenes vurdering er, at fællestillidsrepræsentant, Anne Grethe Sperling informerer så tit hun kan - både via de sociale medier ansigt til ansigt omkring frokosttid, hvor de mødes på kontoret. Desuden tilføjer Helene, at det også handler om, at alle selv har et ansvar for at tilegne sig viden via medier som TV, radio og Facebook. Har de i øvrigt uafklarede spørgsmål, så henvender de sig til Anne Grethe Sperling som har rigtig god viden om strejke og lockout.

Bred opbakning er vigtig
Helene fortæller, at hun og de øvrige som er udtaget til strejke i hjemme- og sygeplejen i Løgstør har brug for opbakning – ikke kun fra kollegerne også fra alle andre. Ifølge statistikkerne bakker den danske befolkning op om de offentlig ansatte – og det har vi fortsat brug for at de gør, understreger Helene. Det kunne være de ældre og de pårørende som står frem og fortæller hvad det betyder, at der kun er et nødberedskab. Der er brug for at de fortæller om den virkelighed de oplever i ældreplejen.