Social- og sundhedsassistenterne Jacqueline Larsen og Majbritt Schou Pedersen.
Social- og sundhedsassistenterne Jacqueline Larsen og Majbritt Schou Pedersen foran Riishøjcentret i Vejgaard.
Foto: Inge-Marie Krøier

Riishøjcentret: Omstillingsparatheden gør stedet unikt

35 social- og sundhedsassistenter og 3 social- og sundhedshjælpere udgør et team af omstillingsparate medarbejdere der har lyst til udfordrende sygepleje.

Sådan lyder beskrivelsen af de FOA-ansatte på Riishøjcentret i Vejgaard, hvor de er eksperter i aflastning. Social- og sundhedsassistent, Majbritt Schou Pedersen fortæller, at de som kommer på stedet er i krise, og det gælder både borgerne og de pårørende. Det kan være borgere der venter på en plejehjemsplads eller udskrives fra et sygehus, men det kan også være terminale borgere som venter på en plads, så de og de pårørende kan blive aflastet.  

Udviklende arbejdsplads med højt tempo
Social- og sundhedsassistent, Jacqueline Larsen beskriver stedet som et særligt sted, hvor social- og sundhedsassistenter får lov til alt gøre næsten alt det de drømmer om, når de afslutter uddannelsen, og både hun og Majbritt beskriver det som en udviklende arbejdsplads, hvor de ansatte opfordres til at dygtiggøre sig. Riishøjcenteret fungerer som et mindre sygehus, og her varetager social- og sundhedsassistenter sygeplejeopgaver som andre steder kun er forbeholdt sygeplejersker, og de keder sig på ingen måde med en høj belægningsprocent. De seneste 8 måneder har de haft rigtig mange borgere i huset som rummer 27 aflastningspladser forbeholdt midlertidige pladser for borgere der henvises via visitation. Derudover har de og 13 selvindskrivningspladser for pensionister og alle tilbydes de sygepleje, omsorg og rehabilitering. 

Empati og selvstændighed er en forudsætning
Social- og sundhedsassistenterne får i den grad lov til at varetage hele paletten af opgaver, og Majbritt beskriver huset som lidt af et vildt hus, hvor det kan være stressende at møde ind, da de aldrig ved hvilke udfordringer der møder dem i vagten. Hun fortæller, at sygeplejerskerne fungerer som konsulenter for alle de ansatte, og at de i høj grad arbejder selvstændigt med opgaverne. Først og fremmest prioriterer de borgerne efter farvekoderne rød, gul og grøn, og på Riishøjcentret er nye borgerne altid røde, når de ankommer. Det betyder at social- og sundhedsassistenterne har stor fokus på modtagelsen af de nye borgere, så de med størst behov får hjælp først. 

Social- og sundhedsassistenter får lov til det meste
På stedet er det et krav, at de alle har stor sygeplejefaglig viden, men også at kan påtage sig mange andre roller og frem for alt møde borgerne med empati. Nogle gange er der mest brug for at de lytter til nogle af de mange andre problemer der støder til, når man er meget syg. Men oftest kræves det af dem, at de er klædt på til fingerspidserne for at klare de mange krævende opgaver de får. På Riishøjcentret må de eksempelvis give sondeernæring via nasalsonde, udføre intramuskulære injektioner, anlægge kateder, varetage sårpleje og administrere medicin i dialog med lægen. Dertil kommer at de løbende opdaterer omsorgsplaner for den enkelte og tre gange om ugen foretager en vurdering af borgerne - dels for at følge dem tæt, men også for at være i stand til at give de pårørende en fyldestgørende besked, når de ringer eller kommer forbi. 

Sidemandsoplæring er alfa omega
De ansatte udfører mange sygeplejefaglige opgaver, og det gør de, fordi de er uddannet til det, og fordi det er et krav, at de kan tage affære. Sygeplejersker er der kun få af, og det gør, at de må tilegne sig den nødvendige viden som de måtte have brug for. Måske er det også en af grundene til, at de er ret gode til at lære hinanden op – noget der sker som det mest selvfølgelige. Udfordringerne gør sidemandsoplæring nødvendig, da de hele tiden udfordres af de mange ustabile borgere, hvor de skal handle her og nu, hvis en borger eksempelvis får blodstyrtning. Det betyder ikke, at alle skal vide alt – for selvfølgelig har de ansatte som er ansvarlige for konkrete fagområder og det betyder, at nogle eksempelvis har specialiseret sig i forhold til sårpleje eller hygiejne.

Stedet tiltrækker dygtige assistenter
Jacqueline understreger, at Riishøjcentrets gode ry tiltrækker dygtige social- og sundhedsassistenter som har mod på udfordringer. De nytilkomne tilfører ny input og viden på området, og det giver en god energi, at de deler viden og erfaring. Både Majbritt og Jacqueline ville kede sig på arbejdspladser, hvor de havde mindre ansvar, og begge trives de på stedet, fordi jobbet hver dag kræver en særlig indsats af dem. Selvfølgelig er ikke alt rosenrødt på Riishøjcentret, men heldigvis opvejer de gode dage de knapt så gode dage, understreger de to social- og sundhedsassistenter. 

Rollemodeller for sundhedsansatte
Det er dejligt med positive historier, hvor social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere er med til at tale faget op, og hvor de fortæller, at de får lov til at gøre brug af hele det kompetencefelt de er uddannet indenfor, og er stolte af det. På Riishøjcentret bliver social- og sundhedsassistenterne og social- og sundhedshjælperne fagligt udfordret, og har gode rammer for udvikling. På den måde bliver de rollemodeller, som kan bane vejen for kommende generationer af sundhedsansatte, understreger sektoransvarlig Jesper Hermansen

Senest redigeret den 15.03.2018 af imks024@foa.dk

Skriv en kommentar på Facebook