FOA: Ældrepleje - ikke uden sundhedsfaglige kompetencer!
Tværfaglighed er godt, men i ældreplejen er der brug for social- og sundhedsfagligt personale mere end nogensinde før. I FOA Nordjylland anerkender vi rekrutteringsudfordringerne.
Af: Faglig sekretær Jesper Hejlman Hermansen, Østerport 2, Aalborg
Kollegerne i plejen og arbejdsgiverne efterspørger personale, så det er forståeligt, at de efterspørger muligheder, hvor de kan se at borgerne trives. Her tænker vi blandt andet på initiativer, hvor pædagoger indgår i ældreplejen.
Virkeligheden er blot den, at de ansatte har behov for sundhedsfaglige kompetencer, hvis de skal være i ældreplejen. Det er kendt viden, at borgerne bliver ældre, og derfor kan det være betydeligt mere sundhedsfagligt komplekst at arbejde på et plejehjem end set tidligere. Jeg anerkender pædagogerne og deres faglighed, men jeg må kraftigt anbefale, at man fortsat arbejder på at få uddannet flere social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. De to faggrupper er forudsætningen for den danske ældrepleje. Samtidig vil jeg minde om, at social- og sundhedshjælperne og social- og sundhedsassistenterne med hver deres kompetencer er uddannet til, at se det hele menneske: socialt, sundhedsfagligt og med pædagogiske principper.
En social- og sundhedshjælper yder omsorg og personlig og praktisk hjælp til ældre mennesker og der er fokus på at støtte og motivere borgeren til at hjælpe sig selv mest muligt. Det er opgaver som de er klædt på til at udføre. De er med til at skabe struktur i hverdagen, og på mange måder er social- og sundhedshjælperen den røde tråd i borgerens liv. I uddannelsen til social- og sundhedshjælper indgår netop det, at faggruppen eksempelvis lærer at understøtte borgerne i sociale, fysiske og kreative aktiviteter.
Uddannelsen til social- og sundhedsassistent er unik i kraft af det sociale, det sygdoms- og sundhedsfaglige samt aktiveringsdelen. Gennem observationer identificerer de problemstillinger, analyserer og tager selvstændige beslutninger og handler ud fra den erfaring og viden de besidder. Men uden en pædagogisk tilgang går det ikke. Alle social- og sundhedsassistenter mestrer derfor et involverende samarbejde med borgere og pårørende, hvor de bl.a. skal vejlede og motivere gennem en målrettet kommunikation.
Med andre ord har begge faggrupper en rigtig god kombination af sundhedsfaglig viden og pædagogiske indgangsvinkler, så de kan dække det komplekse arbejdsfelt som ældreplejen består af. Det betyder ikke, at man ikke kan lade sig inspirere af de gode eksempler, hvor pædagogisk personale er ansat i ældreplejen.