Kristian Gaardsøe, formand for FOA Nordjylland
Kristian Gaardsøe fyldte 18. august 60 år og i den anledning var der reception i FOA Nordjylland den 16. august 2019.
Foto: Inge-Marie Krøier

Fødselar er vagthund for fagbevægelsens grundværdier: fællesskab, sammenhold og solidaritet

Kristian Gaardsøe, der er uddannet plejer, har i næsten femten år stået i spidsen for godt 14.000 FOA-medlemmer i dele af Region Nordjylland, Jammerbugt, Vesthimmerland, Rebild, Aalborg kommuner og de seneste to år også Thisted og Morsø kommuner.

Kristian Gaardsøe blev valgt som formand for FOA Aalborg i 2005 og forinden var han formand for social- og sundhedssektoren. Gennem alle årene har han været med i FOAs hovedbestyrelse. Han var med, da PMF og FOA sagde ja til fusion, og da Forbundet af Offentligt Ansatte blev til FOA - Fag og Arbejde. Senest var han med, da FOA Thisted-Morsø og FOA Aalborg i 2017 sagde ja til fusion og blev til FOA Nordjylland.

I 2008 gik han forrest, da medlemmerne var i konflikt og FOA gik fra at være en serviceorganisation til også at være en kamporganisation. Igen i 2018 var han klar til at gå i konflikt, men i sidste øjeblik blev der indgået et forlig. At FOAs medlemmer melder sig ud af flinkeskolen og gør sig klar til konflikt gør Kristian stolt. For Kristian Gaardsøe er det enestående at se sammenholdet og solidariteten i fagbevægelsen i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2018, hvor alle organisationer stod skulder ved skulder.

Siden 2003 har Kristian siddet i bestyrelsen for Carl Scharnbergs Uofficielle Fond. Fonden er dannet af venner og familie til arbejderdigteren Carl Scharnberg. Fonden uddeler hvert år priser ud til aktivister, der i forhold til solidaritet, fred, miljø og kunst arbejder i Carls ånd. Det arbejde brænder Kristian også for, og han har tilmed sikret at FOAs delegerede får viden om Carls arbejde, når de deltager i FOAs kongresser. Her får alle digte eller postkort med hjem som vidner om den arbejdskamp Carl Scharnberg skildrede. Kristian Gaardsøe er selv flittig bruger af Scharnbergs digte.

FOA Nordjyllands formand har flere gange noteret sig, at medlemmerne er blevet mere aktive og engagerede. Engagementet viser sig nu på en anden måde end tidligere, og eksempelvis foregår debatterne nu også på de sociale medier. Et af Kristians valgsprog er, at vi er klar til at servicere medlemmerne, men også klar til kamp, når det er nødvendigt. Til hans politiske kolleger siger han ofte: Husk det er bedre at slide skosåler op end bukserøve.

Før i tiden samlede den årlige generalforsamling tusinde medlemmer. Det sker ikke mere, men det er ikke det samme, som at medlemmerne ikke er interesserede i fagforeningen. De viser det, efter Kristians mening, bare på en anden måde; ved deltagelse i både sociale og faglige aktiviteter.

På den ene side er Kristian foregangsmand for et forandringsparat forbund, og på samme tid er han ”vagthund” for fagbevægelsens grundværdier som sammenhold og solidaritet - at fagbevægelsen organiserer folk på arbejdsmarkedet og hjælper lønmodtagere, der er kommet i knibe.

Kristian Gaardsøe deltager gerne i samfundsdebatten. Udover FOA Nordjyllands lokale nyhedsbrev deler han gerne sin mening i Nordjyske eller Arbejderen, og han står aldrig tilbage for et interview med pressen.

FOA Nordjyllands formand vægter god information og uddannelse, og han har bl.a. været med til at sætte fokus på bedre kommunikation. Hans holdning er, at de tillidsvalgte skal være klædt på til nye regler på arbejdsmarkedet. Derfor sætter han stor pris på, at medlemmer, tillidsvalgte og medarbejdere løbende uddannes, så de er klædt på til fremtidens udfordringer.

Han har som udlært mekaniker fokus på, at alle bilens dele skal fungere, hvis ejeren skal have glæde af den. Sådan er det også med samfundet, er formandens holdning. Han glæder sig til at nuværende regering giver bilen olie, så samfundsmotoren kører bedre og sætter retning mod et samfund, hvor der er fokus på mere menneske og mindre system. Hvis velfærden øges, så er bilen på rette spor, og det håber Kristian for det danske samfund og for FOAs medlemmer. De seneste år har bilens GPS været på afveje, og FOAs medlemmer har løbet alt for stærkt. Han har nu et håb om at kursen bliver rettet ind, og gør den ikke det, så kan man med sikkerhed finde Kristian Gaardsøe som engageret deltager i samfundsdebatten. Kristians fødselsdagsønske er at den nye regering vil styrke velfærden og skrotte effektiviseringskrav og omprioritereringsbidrag. Dagen fejres med reception i FOA Nordjylland, Østerport 2, Aalborg fredag 16. august 2009 fra kl. 13-15.

Skriv en kommentar på Facebook