Pia Vendelbo Pedersen
Pædagogisk assistent Pia Vendelbo Pedersen arbejder på Rolighedsskolen Østermølle afdeling i Thisted, hvor hun også er tillidsrepræsentant.
Foto: Inge-Marie Krøier

Tværfagligt samarbejde kendetegner specialområdet på Østermølle afdeling

Efter knap 16 år som pædagogisk assistent er Pia Vendelbo Pedersen stadig vild med sit job, hvor hun arbejder med børn på specialområdet. Hun husker, at der var flere grunde til, at netop hun fik jobbet – dels havde hun uddannelsen som pædagogisk assistent, og så havde hun erfaring og var altså ikke helt grøn.

Hvert team består typisk af to undervisere – det kan både være pædagoger og lærere. Derudover er der selvfølgelig brug for pædagogmedhjælpere i et team – og her går man primært efter de pædagogiske assistenter som dels varetager undervisning og understøttende undervisning i skolefritidsordningen. 

Alle kan varetage alle opgaver
Afdelingen har 40 ansatte som tager sig af 60 børn fordelt på ti klasser som enten kommer fra Thisted eller Morsø Kommune. Hun fortæller, at det tværfaglige samarbejde mellem pædagogiske assistenter, pædagoger og lærere er godt. Helt fra starten har det været naturligt for både Pia og de øvrige kolleger, at alle kan tage sig af alle opgaver – altså også give sondemad eller eksempelvis varetage toiletbesøg. Det giver rigtig god mening, da opgaver, hvor man løser opgaver to og to giver en rigtig god relation mellem elev og medarbejder. 

Tidkrævende kommunikation
Pia har arbejdet i flere teams, og lige nu arbejder hun i et team med syv elever og en lærer, en undervisende pædagog samt tre pædagogiske assistenter. De syv børn har ikke noget sprog og så er de kørestolsbrugere – de kalder det et kommunikations-team. De bruger tegn til tale, billedkommunikation og har i øvrigt rådighed over alle tilgængelige kommunikationsmidler, så de kan kommunikere selvom børnene ikke har et sprog. Pia fortæller, at det er tidskrævende at kommunikere med den forholdsvis svage gruppe af børn. Selvom de kender børnene godt og har piktogrammer til hjælp, så er det ikke altid let at finde frem til hvad de vil sige, men mottoet er, at alle har ret til at blive hørt og får mulighed for at kommunikere. 

Klædt på til at give den bedste skoledag
Hvad kendetegner så specialskolen? Ifølge Pia handler det om, at alle elever har ret til den bedste skoledag - og det gælder både fysisk og psykisk. ”Det handler i høj grad om at vi alle har været på de samme kurser i neuropædagogik. Det er simpelthen det bedste vi har gjort, da indholdet kunne bruges fra dag ét,” fortæller Pia med stor overbevisning. Det handler blandt andet om at se de tegn som børnene sender og reagere på dem. Den fælles faglige udvikling er noget som skolen har prioritereret højt, og det betyder eksempelvis, at de i teamet taler ud fra den samme position og i høj grad bruger de samme fagudtryk for det de observerer og dermed skal agere på.

Pia fortæller, at de ikke møder så mange børn med Downs syndrom længere – til gengæld er der kommet børn med andre udfordringer blandt andet følelsesmæssigt skadede børn. Det kræver ny viden og uddannelse som alle løbende tilbydes med mindre pengene er små, så skal der prioriteres. 

Videndeling en del af arbejdskulturen
En vigtig opgave for alle ansatte på skolen er at dele den viden som man over tid erfarer med gruppen af specialbørn. Videndeling er en central del af kulturen – særligt når der ansættes nye. ”Uanset hvilken faggruppe du tilhører, så vil du altid komme til at guide børnene, og derfor er det væsentligt, at alle er enige om hvordan man gør,” fortæller Pia. 

Alle giver input til elevplaner
Det er grundlæggende for alle børn, at de skal lykkes med noget af det de gør – også specialbørn. Skal børnene lykkes, så kræver det at de voksne støtter op om børnene, og at de er enige om indsatsen. Derfor deltager de pædagogiske assistenter også på klassemøder for at gennemgå elevplanerne. Det øger den faglige udvikling blandt de ansatte, når de taler om de pædagogiske overvejelser, og på den måde bliver fagsproget naturligt for alle faggrupper. Oftest er det dog pædagoger og lærere som udarbejder elevplanerne, men altid med input fra de pædagogiske assistenter. Selvom alle næsten kan alt, så har de enkelte faggrupper også roller i samarbejdet på skolen, så der er klarhed over hvem der gør hvad. 

Teamwork gavner børnene
Hvis man er ny på skolen, så vil man hurtigt lære, at teamwork er altafgørende for at børnene har det godt. De gør alt for at bruge hinandens kompetencer - også de håndværksmæssige - og aldrig fortabe sig i fagsnobberi. Skulle Pia pege på noget negativt, så er det skolereformen som de pludselig blev en del af. Den har været en kæmpeudfordring for dem, og selv føler hun, at den blev trukket ned over hovedet på dem.

Udover pædagoger, lærere og pædagogiske assistenter er der også fysioterapeuter ansat på skolen. De mange faggrupper samlet på ét sted gør skolen attraktiv for unge som har sabbatår. Her kan de blive inspireret og måske finde ud af om arbejdet kunne være noget for dem. Lige nu har de blot en enkelt ansat uden uddannelse, og måske bliver det endnu en pædagogisk assistent, der som Pia, kommer til at hylde teamwork og arbejdet med specialbørn som trives.