Brev til politikerne i de nordjyske kommuner
Vi skriver til jer for at nuancere debatten om uddannelse og ansættelse af personale på eksempelvis dagtilbudsområdet, ældreområdet og det specialiserede socialområde. I FOA repræsenterer vi også mange uddannede faggrupper såsom pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, og vi ønsker at fremhæve vigtigheden af en bred faglig sammensætning på de kommunale arbejdspladser.
Af: Anne-Grethe Sveistrup, Jesper Hejlman Hermansen, René Johansen, Gitte Christensen og Susanne Nielsen, Dorthe Pedersen, Lene Engelbrecht Nielsen og Louise Djernæs (Det regionale elevsamarbejde i de nordjyske FOA-fagforeninger.)
En bred faglighed er en styrke
Vi anerkender fuldt ud værdien af uddannede – eksempelvis pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere, og deres unikke kompetencer. Samtidig mener vi, at andre faggrupper også spiller en afgørende rolle i at sikre høj kvalitet og faglighed på de kommunale arbejdspladser. Det handler ikke om enten eller, men om at skabe en dynamisk og effektiv arbejdsstyrke, hvor forskellige fagligheder supplerer hinanden.
Kompetencer og uddannelse
Eksempelvis har pædagogiske assistenter gennemgået en kvalificeret uddannelse, der giver dem en dyb forståelse for børns udvikling og læring. De er trænet i at kommunikere effektivt med både børn, forældre og kolleger, observere og dokumentere børns adfærd og udvikling, samt sikre omsorg og trivsel. Pædagogiske assistenter besidder en række vigtige kompetencer og færdigheder, der bidrager til kvaliteten i dagtilbud og andre kommunale arbejdspladser. De er i stand til at tage ansvar for arbejdsprocesser i forudsigelige situationer og planlægge samt tage ansvar for både egne og fælles arbejdsprocesser og resultater. Derudover kan de anvende relevante redskaber, metoder, teknikker inden for deres fagområde. De er dygtige til at identificere praktiske og teoretiske problemer og anvender fagområdets terminologi.
Samarbejde og kvalitet
Vi tror på, at en bred sammensætning af faggrupper kan noget helt særligt. På eksempelvis det specialiserede socialområde kan pædagoger, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere sammen skabe et rigt og stimulerende læringsmiljø for kommunens svageste borgere. Ved at anerkende og udnytte de forskellige kompetencer, kan vi sikre, at vores kommunale arbejdspladser er bemandet med en bred vifte af fagligheder, der tilsammen højner kvaliteten.
Kompetenceudvikling
Vi opfordrer til, at der investeres i løbende kompetenceudvikling for alle medarbejdere. Ved at tilbyde efteruddannelse og kurser kan vi sikre, at alle faggrupper fortsat udvikler deres færdigheder og viden. Dette vil ikke kun styrke den enkelte medarbejder, men også skabe et endnu bedre miljø.
Konklusion og opfordring
I de nordjyske FOA-fagforeninger er vi meget opmærksomme på fagligheden og tænker konstant på kvaliteten. Vi opfordrer jer til at anerkende og støtte uddannelse og ansættelsen af forskellige faggrupper, så vi sammen kan sikre kernevelfærden i Nordjylland. Kommunerne har et stort ansvar for at tage sig af opgaver som uddannelse, børnepasning, ældrepleje og sociale opgaver. I FOA mener vi, at en stærk kernevelfærd skal prioriteres, hvis velfærden skal sikres.
Har du som politiker brug for en uddybning eller en nuancering af vores opfordringer, er du altid velkommen til at tage kontakt til den lokale FOA-fagforening.
FOA Vendsyssel, FOA Frederikshavn, FOA Nordjylland og FOA Mariagerfjord