Ansøgninger – FOA-medlemmer overhales, hvis de ikke gør en indsats!
Ifølge Louise er det vigtigt at give det mest retvisende billede af sig selv i en ansøgning. Spørg evt. en kollega, hvad de vil huske dig for, og brug dette til at skabe et levende billede af dig selv.
Foto: Inge-Marie Krøier

FOA-medlemmer risikerer at blive overhalet i jobkøen uden proaktiv indsats

Louise er en af de mange tillidsvalgte, der er involveret i ansættelsesprocessen. Senest var hun med til at ansætte en kollega til Aktivitet Nord. Desværre har hun gentagne gange oplevet, at ansøgningerne slet ikke giver et retvisende billede af ansøgeren.

Mange ansøgere formår ikke at sælge sig selv og glemmer at udføre den nødvendige research, der kunne hjælpe dem med at skrive en præcis tekst, der får arbejdsgiveren til at indkalde dem til en samtale. Det kan have den konsekvens, at andre faggrupper kaldes til samtale og får jobbet – selvom det oprindeligt kunne var tiltænkt en af FOA-faggrupperne.

Ansøgninger med afgørende mangler
Louise, som er en del af ansættelsesudvalget, har bemærket, at mange ansøgninger mangler vigtige elementer. Ansøgerne undlader ofte at fremhæve deres styrker og hvordan de vil anvende deres kompetencer i stillingen ved Aktivitet Nord. Desuden viser de ringe indsigt i centret og stiller sjældent relevante spørgsmål - flere ansøgere ringede af pligt uden at stille reelle spørgsmål. Det er ikke tilfredsstillende, ifølge Louise.

Gode råd fra Louise
Louise anbefaler ansøgere at undersøge arbejdsstedet grundigt og prioritere informationerne i ansøgningen. Det er essentielt at vise kreativitet og beskrive, hvordan man kan bidrage til fællesskabet. En ansøgning bør afspejle personens karakter og hvordan de kan overføre deres erfaringer til det nye job. Det er også vigtigt at udtrykke passion for arbejdet og hvad der skal til for at skabe en god arbejdsdag.

Hvordan skiller du dig ud?
Det er vigtigt at give det mest retvisende billede af sig selv. Spørg evt. en kollega, hvad de vil huske dig for, og brug dette til at skabe et levende billede af dig selv. Indsæt et vellignende fotografi og find den rette balance i at fremhæve dine kvaliteter uden at oversælge dig selv. Hvis du kan bidrage med specifikke færdigheder som at lede et motionshold eller har erfaring med undervisning, så fremhæv det.

Hvis du ikke får jobbet
Forberedelse er nøglen, og det er vigtigt at vise, at du har forstået rollen og passer ind i teamet. Du skal turde fortælle, hvordan din nuværende leder og dine kolleger vil beskrive dig selv. Det gælder kort og godt om at være åben og ærlig og at tænke sig ind i jobbet og være nysgerrig. Giv ikke op, selv hvis du ikke får jobbet og tøv ikke med at bede om feedback, hvis du ikke bliver ansat, siger Louise.

Find hjælp til at søge dit næste job
Når du er på udkig efter et nyt job, er det vigtigt at have en god strategi. FOAs A-kasse støtter dig gerne i din jobsøgning. Her er nogle trin, du kan følge:

1. Find ledige stillinger: Besøg FOAs jobportal for at se de aktuelle ledige stillinger. Du kan finde job som social- og sundhedshjælper, pædagogmedhjælper, køkkenassistent og meget mere.
  2. Skriv en god ansøgning: Når du har fundet et spændende job, skal du skrive en ansøgning. FOA har samlet gode eksempler på ansøgninger, som du kan bruge som inspiration. Husk at tilpasse ansøgningen til det specifikke job, du søger.
  3. Opsæt dit CV: Et godt CV er afgørende for at få arbejdsgiverens opmærksomhed. Du kan også bruge FOA JobMatch, hvor FOA-medlemmer matches med arbejdsgivere.
  4. Forbered dig til jobsamtalen: Når du bliver indkaldt til en samtale, er det vigtigt at være godt forberedt.

Mere inspiration

Skriv en kommentar på Facebook