Julehjerte mellem to hænder
Foto: Colourbox

Julehjælp 2024: Hvordan du kan søge eller hjælpe andre med at søge

Julen er en tid for glæde og samvær, men for mange familier kan det være en økonomisk udfordring at få råd til gaver og mad. Julehjælp er en vigtig støtte, der er tiltænkt familier med børn under 18 år, som lever på overførselsindkomst eller har en meget lav indkomst.

Hvad er julehjælp?
Julehjælp er en traditionel form for økonomisk støtte til enlige forsørgere eller udsatte børnefamilier, der har brug for en ekstra håndsrækning i juletiden. Julehjælpen består som regel af et pengebeløb eller gavekort til indkøb af fx gaver, madvarer og andre af julens lækkerier. Udover økonomisk støtte kan julehjælp også omfatte donationer af tøj, legetøj og andre nødvendigheder, som kan gøre julen lidt lysere for dem, der har mest brug for det.

Steder hvor du kan søge julehjælp eller anden form for støtte

1. Kontakt din kommune vedrørende lokale julehjælpsordninger. Mange lokale kirker og Lions-klubber deler også julehjælp ud.

2. Familiestøtten Vil som sidste år uddele gaver og "tørvarer" kort før Jul -hold øje med deres facebookside: https://www.facebook.com/familiestoetten

3. Søg hjælp via Facebook - Mange organisationer annoncerer deres julehjælpsprogrammer her: https://www.facebook.com/

4. Lions - Find din lokale Lions klub: https://www.lions.dk/

5. Julehjælpen.dk - Hvis du godkendes til julehjælp gennem Julehjælpen.dk, får du adgang til at søge donationer i deres gaveportal. Trængte familier i Danmark med børn under 18 år kan søge julehjælp. Søg hurtigst muligt – julehjælpen lukker, når de ikke kan hjælpe flere: https://julehjaelpen.dk