Hammer fra retssal

Foto: Canva

Arbejdsgiver kan ikke trække sygemeldt i løn under sygdom

Højesteretsdom slår fast, at det var forkert, da en medarbejder blev trukket i løn, mens hun var sygemeldt.

Det handler i første omgang om en sag fra Socialpædagogerne, hvor medlemmet har fået rettens ord for at pengene ikke må trækkes, selvom hun ikke har udfyldt et oplysningsskema og derved undladt at reagere på en henvendelse i forbindelse med sygedagpengeopfølgning.

”Det er et tilfredsstillende udfald af dommen – at det ikke er i orden at modregne i den sygemeldte medarbejders løn,” vurderer Pia Mehlbye, faglig sekretær hos FOA Nordjylland. Dommen er en vigtig dom – ikke kun for det pågældende medlem, men for alle ansatte på det det danske arbejdsmarked. Den betyder, at det er slået fast, at man ikke som arbejdsgiver kan gradbøje retten til løn under sygdom.

Gælder det dig eller en kollega?
I FOA Nordjylland hører vi selvfølgelig gerne fra medlemmer, der er blevet trukket i løn på baggrund af manglende medvirken til at informere kommunen i forbindelse med en sygedagpengeopfølgning. I FOA Nordjylland har vi tidligere haft en sag, hvor arbejdsgiver har tilbagebetalt beløbet til medlemmet.

Et spørgsmål om sygedagpenge
Konkret opstod sagen, da medlemmet ikke fik udfyldt et specifikt oplysningsskema fra kommunen, mens hun var sygemeldt. Det betød, at hun mistede retten til sygedagpenge. Konsekvensen var, at hendes arbejdsgiver, ikke fik refusion og derved tabte penge. Almindeligvis får arbejdsgiveren de penge, som den sygemeldte ellers ville få i sygedagpenge. Derfor modregnede kommunen den manglende refusion i medlemmets løn. Men det er ikke i orden, så længe den ansatte ikke bevidst forsøger at påføre arbejdsgiver et tab. Det har Højesteret nu slået fast.

Højesteret har i sin afgørelse lagt vægt på, at medlemmet hverken har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, da hun ikke fik udfyldt de pågældende skemaer. Hun troede, hun havde udfyldt det, hun skulle og hun reagerede straks, da arbejdsgiveren gjorde hende opmærksom på fejlen.