Aftale om fleksibilitet og hurtige beslutninger

Særligt for tillidsvalgte:
I weekenden blev der indgået en aftale mellem fagforeningerne og Kommunernes Landsforening. Den aftale forventer vi, at de tillidsvalgte i FOA Nordjylland, går ind i drøftelserne af.

Kort og godt handler den om en gensidig fleksibilitet mellem ansatte for arbejdsgiver – en aftale som er kommet i stand grundet den alvorlige situation med Covid-19. Det er blandt andet aftalt, at der skal udvises stor fleksibilitet og hurtighed i beslutningerne, men også at arbejdet på de enkelte arbejdspladser fortsat bygger på aftalte overenskomster, arbejdstidsregler og aftaler. Derfor skal alle tillidsvalgte fortsat være opmærksomme på, at vi fortsat har en overenskomst der skal overholdes.

Tilsidesættelse af overenskomst kræver lokalaftale
Skal overenskomsten tilsidesættes, så kræver det, at der er udarbejdet en lokalaftale som tilsidesætter den i en periode. Indgår du som tillidsvalgt i drøftelser om en aftale og er du i tvivl, så hjælper vi meget gerne. Det er også vigtigt at fremhæve, at alle i yderste konsekvens kan komme til at arbejde intensivt - enten indenfor et kendt arbejdsområde eller sågar indenfor andre områder som man ikke tidligere har beskæftiget sig med.

Mest smertefrit igennem krisen
I øvrigt en stor tak til jer som viser stor vilje og mod til at indgå i de lokale bestræbelser, så vi kommer mest smertefrit igennem Coronakrisen. I FOA Nordjylland har vi klart den oplevelse, at I tager fra på de enkelte arbejdspladser, hvilket vi selvfølgelig også forventer, når krisen kradser.
Det er vigtigt, at vi fortsat står sammen – også selvom vi er hver for sig.
I skal vide, at vi i FOA Nordjylland sidder klar ved telefonerne, men kan selvfølgelig også kontaktes via mail.

FOA-arrangementer DU arrangerer
Har du arrangeret møder med andre tillidsvalgte der er planlagt til at blive holdt i et af fagforeningshusene i FOA Nordjyllands, så vil de også være aflyst. Det gælder indtil videre i marts og april. – nøjagtig som FOA Nordjyllands øvrige aktiviteter. Det kunne eksempelvis være netværksmøder og budgetmøder.

Senest redigeret den 23.03.2020

Skriv en kommentar på Facebook