FOA: Lad os få en fornuftig proces for aftalen om midler til svækkede ældre

På baggrund af et flertal blandt folketingets partier, er der indgået aftale om initiativer for svækkede ældre i forbindelse med COVID-19. I den forbindelse har FOA Nordjyllands sektoransvarlige på området Jesper Hejlman Hermansen sendt et brev til kommunerne bl.a. for at opfordre dem til at inddrage de tillidsvalgte i processen og benytte uddannet social- og sundhedspersonale.

Endvidere foreslår han dem at benytte sig af FOAs Jobmatch, når de får behov for ansatte til at løse opgaverne i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer. I brevet har han også gjort rede for aftalen og bedt dem sikre, at medarbejdernes sikkerhed prioriteres højt.

Aftalen tager afsæt i tre hovedelementer som dækker både hjemmeboende ældre og plejehjemsbeboere. Med aftalen afsættes midler til konkrete initiativer, som er beskrevet under de tre hovedelementer. Derudover er der en generel aftale om, at kommunerne vil få midler til at finansiere indsatser i forbindelse med COVID-19. Dette gælder også i forhold til at finansiere ekstra personaleressourcer for at imødekomme og opfylde aftalen. (se uddrag af aftale nederst)

FOA Nordjylland vil forpligte kommunerne til at opfylde aftalens indhold under forudsætning af sundhedsmyndighedernes retningslinjer og anbefalinger. FOA Nordjylland forventer at kommunen kan blive mødt med et yderligere pres i forbindelse med genåbningen.

FOA Nordjylland vil sikre, at medarbejdernes sikkerhed stadig har høj prioritet med afsæt i gældende retningslinjer fra sundhedsmyndighederne. FOAs medlemmer står forrest og skal udføre opgaverne, derfor har FOAs forbund bedt sundhedsmyndighederne om klare og præcise retningslinjer.

Det fremgår af aftalen, at kommunen med udgangen af 2020 skal sende en redegørelse til Sundheds- og Ældreministeriet med angivelse af, hvad midlerne er brugt til. FOA Nordjylland vil være opmærksom på, at kommunen lever op til aftalen, herunder at der er midler afsat til øgede normeringer.

Der er derfor vigtigt for FOA Nordjylland, at kommunen så tidligt som muligt inddrager FOA Nordjyllands tillidsvalgte og benytter sig af MED systemet, således en god og fornuftig proces omkring aftalen etableres. FOA Nordjylland har bedt om en tilbagemelding fra de kommuner, hvor FOA Nordjyllands medlemmer arbejder.

FOA Nordjylland har i øvrigt gjort kommunerne opmærksomme på muligheden for at anvende FOA Jobmatch:

"Det er rigtig vigtigt, at de medlemmer, der er på deltid, får mulighed for fuldtid eller øget timetallet, hvis de ønsker det. Og jeg håber, at kommunerne undersøger muligheden for at ansætte flere og benytte de kvalificerede FOA-medlemmer, som de allerede har ansat," pointerer Jesper Hejlman Hermansen.

-------------
* ”Aftaleparterne noterer ligeledes, at regeringen har givet tilsagn om, at den vil sikre, at de nødvendige ressourcer til at finansiere COVID-19-relaterede indsatser i 2020 er til stede, jf. aftale med KL om Tiltag vedrørende kommunernes økonomi i lyset af COVID-19 af den 26. marts 2020. Dette bakkede Folketinget op om via et aktstykke, jf. Aktstykke om aftale om tiltag vedrørende kommunernes økonomi som følge af COVID-19. Dermed vil regeringen sikre, at ekstraordinære kommunale udgifter til COVID-19-relaterede tiltag ikke fortrænger øvrige udgifter til borgernær velfærd. Aftaleparterne anerkender også, at parterne vil drøfte de samlede rammer om kommunernes økonomi i 2020 og 2021 i forbindelse med de kommende økonomiforhandlinger. Hertil anerkender aftaleparterne, at der med indeværende aftale er afsat midler til personaleressourcer forbundet med aftalens initiativer.” (s. 2)

Skriv en kommentar på Facebook