Kristian Gaardsøe - formand i FOA Nordjylland

Foto: Inge-Marie Krøier

Julehilsen til nordjyske politikere

Kære borgmestre, regionsrådsformand – ja alle politikere i FOA Nordjyllands kommuner og region

Rigtig glædelig jul og et godt nytår til dig og dine. Det er den tid på året, hvor vi alle sammen trænger til at slappe af, inden det nye år begynder.

I FOA har vi netop haft kongres og på baggrund af 15.000 medlemsinput op til kongressen har velfærdens stemme talt, og budskabet er klart: Vi kan ikke levere verdens bedste velfærd under nuværende rammer og vilkår. FOAs medlemmer er engagerede og dygtige velfærds medarbejdere. Men vi er vidner til et problem, der ikke kun går ud over vores egne arbejdsvilkår. Rammerne holder ikke længere og budgetterne er blevet for små: Der mangler personale, muligheder for faglig udvikling og uddannelse, og der mangler tryghed i ansættelsen og indflydelse på arbejdsvilkårene. FOAs fællesskab har besluttet at forbedre rammer og vilkår for velfærdsarbejdet - kort og godt har vi fire politiske ambitioner:

1. Velfærd i verdensklasse forudsætter gode arbejdsvilkår.
  2. Forandring er et vilkår – faglig udvikling skal være en ret.
  3. Utryghed og nedslidning - ikke på vilkår.
  4. Retfærdig løndannelse og ordentlige vilkår til alle FOA-medlemmer.

Vi ønsker at arbejde for de gode arbejdsvilkår og at være velfærdens stemme på arbejdspladsen, på rådhuset, i regionen, på Christiansborg og i det hele taget i offentligheden. Arbejdsmiljøet skal grundlæggende forbedres, men vi kan ikke løfte opgaven alene. Vi har (fortsat) brug for at politikerne er med os og støtter op om løsninger, der fx kan sikre, at flere får lyst og mulighed for at blive længere på arbejdsmarkedet. Vi værner om velfærden ved at forholde os kritiske til forslag, der medfører forringelser. Men vi er altid klar til en dialog og til at præsentere bedre alternativer. Samtidig vil vi gøre vores bedste - så arbejdsgiverne møder kompetente FOA-repræsentanter, når vi samarbejder og forhandler.

Sammen gør vi forskellen og sammen er vi stærke, og derfor har vi også brug for at politikere i de kommuner/region vi repræsenterer, understøtter de velfærdsmedarbejdere som gør at borgerne kan føle sig trygge – også i det kommende år.

TAK for samarbejdet i det forgangne år – du ønskes en god jul og et godt nytår.

Bedste hilsner

Kristian Gaardsøe